image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xmlimage/svg+xmlimage/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14ok-white-10x19ok-10x19twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Platforma e-learningowa Moodle umożliwia tworzenie kursów online, dodawanie zadań i monitorowanie postępów uczniów podczas nauczania online. Pozwala również na kontakt uczniami i zachęcanie do komunikacji między nimi podczas dyskusji oraz na forum. Mówiąc krótko, platforma edukacyjna Moodle jest zróżnicowana i elastyczna, więc początki z nią mogą wymagać pewnych specjalnych umiejętności.

Niniejszy przewodnik opisuje podstawy pracy przy użyciu platformy Moodle i niektóre z głównych codziennych zadań, które musisz wykonać jako nauczyciel. Po pierwsze dowiesz się, jak wygląda tworzenie kursów i testów przy wykorzystaniu platformy Moodle. Następnie nauczysz się, jak zapraszać uczniów, śledzić ich wyniki i przydzielać zadania podczas nauczania zdalnego. Zawarliśmy również kilka przydatnych linków, dzięki którym w razie potrzeby możesz jeszcze głębiej zagłębić się w interesujące Cię tematy.

Dwie krótkie uwagi, zanim zaczniemy.

Uwaga 1: Ten przewodnik został napisany dla nauczycieli, skupia się na funkcjach uczenia zdalnego i nie obejmuje części dotyczącej administrowania systemem. Zakładamy, że masz już działający portal edukacyjny do nauczania zdalnego. Jeśli nie, możesz spróbować użyć platformy Moodle Cloud. Uruchomienie portalu edukacyjnego nie wymaga żadnych umiejętności technicznych, a konfiguracja zajmuje kilka minut. Ma również darmowy plan, który wystarczy na poznanie systemu Moodle i podjęcie świadomej decyzji o dalszych działaniach.

Uwaga 2: Platforma edukacyjna Moodle ma duże możliwości dostosowywania, więc Twój portal może różnić się wyglądem i funkcjonalnością. Aby to zilustrować, wykorzystaliśmy wersję demonstracyjną szkolnego portalu stworzonego za pomocą platformy Moodle. Zapraszamy do odwiedzenia tej platformy i samodzielnego kliknięcia kilku przycisków.

Moodle – platforma do nauczania i korzystanie z niej

Dostosowywanie profilu nauczyciela w Moodle

Twój profil nauczyciela w Moodle jest dostępny dla Twoich uczniów i współpracowników. Dlatego jest to dobra okazja, aby się przedstawić, udowodnić, że jesteś prawdziwym człowiekiem, a nie chatbotem i zdobyć zaufanie uczniów. Umiejętność nauczania nie jest jedyną rzeczą, która czyni Cię dobrym nauczycielem. Zawsze warto też nawiązać relacje z uczniami, co jest szczególnie trudne podczas zdalnego nauczania. Platforma Moodle stara się to jednak ułatwić.

Profil nauczyciela w Moodle

Po kliknięciu Profile (Profil) w prawym górnym rogu przejdziesz do swojej strony. Możesz tam edytować dane osobowe, dodać zdjęcie i przedstawić się. Kliknij Edit profile (Modyfikuj profil), aby to zrobić.

Edycja profilu nauczyciela w Moodle

Możesz napisać coś o sobie (lub nagrać filmik, jeśli chcesz), umieścić zdjęcie i udostępnić dodatkowe dane kontaktowe.

Tworzenie kursu e-learningowego w Moodle

Domyślnie, platforma Moodle nie pozwala Nauczycielom (czyli roli w systemie) na dodawanie nowych kursów. Jest to moment, w którym musimy wspomnieć o rolach użytkowników systemu Moodle.

Platforma Moodle ma pięć głównych standardowych rodzajów użytkowników:

  • Administrator jest gospodarzem imprezy, który może zrobić z systemem Moodle wszystko, co chce.
  • Menedżer ma podobne możliwości jak Administrator, ale w przeciwieństwie do Administratora, tę rolę można przypisać, a możliwości można dostosować.
  • Twórca kursów może przygotowywać nowe kursy.
  • Nauczyciel może modyfikować szkolenia w Moodle, dodawać do nich treści oraz zadania.
  • Uczeń ma dostęp do kursów udostępnionych w Moodle.

Jeżeli więc jesteś nauczycielem, musisz skontaktować się z administratorem lub menedżerem zarządzającym platformą Moodle. Następnie musisz poprosić o przyznanie uprawnień twórcy kursu lub utworzenie dla Ciebie pustej struktury kursu. Na przykład, w demo Mount Orange School w widoku nauczyciela mamy dziewięć kursów przypisanych przez administratora.

Przegląd kursu w Moodle

W tych strukturach kursów można zrobić prawie wszystko: możliwe jest tworzenie/usuwanie nowych modułów, dodawanie quizów i zasobów oraz konfigurowanie dziennika. Aby rozpocząć tworzenie treści kursu, kliknij ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu i wybierz Turn editing on (Włącz tryb edycji). Jeżeli nie masz dostępu do takiej opcji, skontaktuj się z administratorem, aby ją włączyć.

Turn editing on (Włącz edycję)

Kurs – jak skonfigurować jego strukturę w Moodle

Platforma Moodle zawiera cztery rodzaje formatów kursów, które definiują schemat kursu:

  • Format pojedynczego działania jest odpowiedni, gdy masz tylko jedno działanie lub zasób do przyswojenia. Na przykład, może to być ankieta, książka lub wykład wideo. Wybierz również ten format, jeżeli masz pakiet SCORM.
Przykład formatu pojedynczego działania w Moodle

Możesz użyć formatu pojedynczego działania, aby przypisać uczniom treści

do przeczytania w Moodle.

  • Format tematów organizuje treść w różne sekcje (lekcje, moduły lub jakkolwiek chcesz to nazwać).
Przykład formatu tematów w Moodle

Tematy to najpopularniejszy format, gdy chce się uporządkować kurs e-learningowy.

  • Format tygodniowy jest podobny do formatu tematów, ale zamiast modułów występują w nim tygodnie. To dobre rozwiązanie, jeśli chcesz narzucić stałe tempo nauki.
Przykład formatu tygodniowego w Moodle

Możesz zmienić nazwy dat na Tydzień 1, Tydzień 2 i tak dalej, aby kurs nadawał się

do wielokrotnego użytku.

  • Format społeczny. Jeśli wybierzesz ten format, dostępne będzie forum zamiast tradycyjnych modułów w Moodle. To dobry wybór, gdy potrzebujesz nieformalnej metody nauczania zdalnego i chcesz zachęcić do dyskusji między uczniami. Ważne jest, aby podczas nauczania zdalnego nie zapominać o funkcji społecznej edukacji.
Przykład formatu społecznościowego w Moodle

Kto powiedział, że platformy edukacyjne służą tylko do e-kursów? Fora są bardzo przydatne,

ponieważ pomagają uczniom w poznawaniu się, rozwijają umiejętności społeczne

i umożliwiają produktywną nieformalną komunikację.

Otwórz więc strukturę kursu, którą zamierzasz wypełnić treściami i ćwiczeniami edukacyjnymi. Kliknij ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu i włącz tryb edycji.

Następnie ponownie kliknij koło zębate i wybierz Edit settings (Edytuj ustawienia) z menu rozwijanego.

Edycja ustawień kursu w Moodle

Przewiń ustawienia kursu do sekcji Course format (Format kursu) i wybierz format, który Ci odpowiada. Następnie kliknij Save and display (Zapisz i wyświetl) na dole strony.

Wybór formatu kursu z rozwijanej listy

Dodawanie ćwiczeń i zasobów

W języku platformy Moodle ćwiczenia to sposób, w jaki uczniowie wchodzą w interakcję z kursem. Quizy, glosariusze, fora i zadania są ogólnie nazywane ćwiczeniami.

Zasoby to przedmioty, których możesz użyć, aby ulepszyć e-learning. Mogą to być dokumenty lub prezentacje, a nawet zewnętrzne strony internetowe, takie jak wybrany film z YouTube. Po prostu mowa tu o wszystkim, co może wspomóc rozwój umiejętności i wiedzy uczniów.

Aby dodać do modułów ćwiczenie lub zasób, włącz tryb edycji w Moodle, klikając ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu. Gdy edycja jest włączona, po każdej sekcji znajduje się ikona + Add an activity or resource (Dodaj aktywność lub zasób). Kliknij na nią, a zobaczysz wyskakujące okienko z listą wszystkich dostępnych opcji i ich opisami. Dostępnych jest 14 rodzajów ćwiczeń i 7 rodzajów zasobów.

Dodawanie ćwiczenia lub zasobu w Moodle

Jak dodać quiz

Wybierz sekcję, do której chcesz dodać quiz, kliknij + Add an activity or resource (Dodaj aktywność lub zasób) i wybierz Test w wyskakującym okienku. Po wykonaniu tej czynności będziesz widzieć menu ustawień quizu.

Menu edycji quizu w Moodle

W naszym przykładzie po prostu napisaliśmy “Moduł 1 Quiz”,

ale możesz być bardziej konkretny.

Wpisz nazwę quizu. Następnie możesz kliknąć Save and return to course (Zapisz i wrócić do kursu), ponieważ Name (Nazwa) jest jedynym polem wymaganym do utworzenia struktury quizu. Możesz jednak przejrzeć inne ustawienia w tym menu. Na przykład, możesz ustawić ramy czasowe dla zadania lub ograniczyć liczbę dozwolonych prób.

Następnym krokiem jest wypełnienie pustej struktury quizu kilkoma pytaniami. Kliknij Edit quiz (Edytuj zawartość testu) i w nowym oknie kliknij Add → + a new question (Dodaj → + Dodaj nowe pytanie).

Dodawanie nowego pytania do quizu Moodle

Platforma Moodle zawiera 15 typów pytań, które możesz wykorzystać. Znajdziesz tam, między innymi, pytania wielokrotnego wyboru, dopasowywanie, przeciągnij i upuść. Wybierz typ, którego chcesz użyć i naciśnij Add (Dodaj).

W nowym oknie musisz podać szczegóły pytania: nazwę, tekst pytania, odpowiedzi i opinię zwrotną. Interfejs jest dosyć oczywisty, ale w razie problemów możesz skorzystać ze szczegółowych instrukcji dotyczących tworzenia quizów w Moodle.

Kiedy będziesz gotowy, naciśnij Save changes (Zapisz zmiany). Ponownie znajdziesz się w menu edycji quizu, w którym możesz powtórzyć te same działania i dodać tyle pytań, ile potrzebujesz.

Quiz dla modułu 1 jest gotowy

Jak dodać zadanie w Moodle

Tworzenie zadań to funkcja, z której prawdopodobnie będziesz często korzystać w trakcie nauczania. Z jej pomocą możesz poprosić uczniów o przesłanie pracy domowej podczas nauczania zdalnego i sprawdzić, jak dobrze przyswajany jest materiał. Możesz również przekazać informacje zwrotne.

Podobnie jak w przypadku quizów, wybierz sekcję, do której chcesz dodać ćwiczenie. Następnie kliknij + Add an activity or resource (Dodaj aktywność lub zasób) i wybierz Assignment (Zadanie) w wyskakującym okienku.

W nowym oknie nadaj zadaniu nazwę i w opisie określ, czego oczekujesz od uczniów. Na przykład, możesz poprosić ich o obejrzenie filmu i podzielenie się swoją opinią na dany temat. Innym pomysłem jest zlecenie zredagowania tekstu i przesłanie ulepszonej wersji, tak jak to zrobiliśmy w naszym przykładzie. Metody uczenia się są różne i musisz wziąć to pod uwagę tworząc e-learning. Na szczęście platformy, takie jak Moodle, ułatwiają to zadanie.

Dodawanie nowego zadania w Moodle

Platforma zawiera również szereg przydatnych ustawień, którymi warto się zainteresować. Omówimy tylko kilka podstawowych.

Dostępność

W tej sekcji możesz ustalić ramy czasowe na przesyłanie zadań albo ustawić przypomnienie, aby sprawdzić prace uczniów na czas.

Ustawienia dostępności w Moodle

Typy zadan

W tej sekcji musisz określić, w jakim formacie chcesz otrzymywać prace od uczniów. Wybierz Online text (Tekst online), jeśli chcesz, aby uczniowie wpisywali swoje odpowiedzi bezpośrednio do systemu Moodle. File submissions (Przesyłanie plików) będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli chcesz, aby dołączyli plik. Można też wybrać obie opcje jednocześnie.

Możesz także określić formaty plików i liczbę słów w esejach dla opcji Online text (Tekst online).

Rodzaje prac w Moodle

Gdy wszystko będzie gotowe naciśnij Save and return to course (Zapisz i wróć do kursu).

Zadanie dla modułu 1 jest gotowe

Alternatywny sposób tworzenia treści dla systemu Moodle

Chociaż platforma internetowa Moodle jest wszechstronna i ma bogate funkcje tworzenia, interfejs może być nie tyle trudny, co nieco przytłaczający. Zwłaszcza, jeśli jeszcze nie korzystałeś z platform tego typu. Zapomnij o konieczności sprawdzania, czy tryb edycji jest włączony za każdym razem, gdy chcesz coś zmienić. Możliwości projektowe platformy również są ograniczone. Co to znaczy dla użytkownika? To, że jeśli chcesz szybciej i łatwiej tworzyć profesjonalne treści do zdalnego nauczania, musisz sięgnąć po dodatek do platformy Moodle. Z pomocą przychodzi tu iSpring Suite, narzędzie autorskie, które jest w pełni kompatybilne z Moodle.

iSpring Suite działa jako dodatek do programu PowerPoint. Wzbogaca znajomy interfejs programu PowerPoint o specjalne funkcje, aby można było tworzyć e-learning. Z jego pomocą możesz tworzyć interaktywne e-kursy, quizy, wykłady wideo w stylu YouTube, symulacje dialogów i oprogramowania do nauczania zdalnego. Każdy z elementów można opublikować jako pakiet SCORM i łatwo przesłać do platformy Moodle.

Porównanie quizu przygotowanego w Moodle i w iSpring Suite

Podgląd quizu stworzonego za pomocą platformy Moodle i tego samego quizu

przygotowanego w iSpring Suite.

Zarządzanie uczniami w Moodle

Teraz, gdy kurs jest już gotowy, czas zaprosić użytkowników, aby zapoznali się z jego zawartością.

Najpierw skonfigurujmy metody rejestracji. W kursie wybierz kartę Participants (Uczestnicy) z lewego menu. Następnie kliknij ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu i wybierz Enrolment methods (Metody zapisów) z menu rozwijanego.

Metody rejestracji w Moodle

Platforma Moodle oferuje trzy metody rejestracji:

  • Zapisywanie ręczne
  • Dostęp dla gościa
  • Zapisywanie samodzielne (Member)

Domyślnie jedyną dostępną opcją jest rejestracja ręczna. Jeżeli chcesz aktywować samodzielną rejestrację lub dostęp jako gość, kliknij ikonę oka. Klikając na ikonę koła zębatego obok oka można skonfigurować dodatkowe ustawienia, takie jak czas trwania rejestracji, hasło, maksymalna liczba użytkowników.

Konfiguracja metod rejestracji

Jak zapisać uczniów na kurs

Zazwyczaj nauczyciele nie muszą dodawać użytkowników do systemu, ponieważ lista użytkowników jest wstępnie przesyłana przez administratora lub menedżera systemu Moodle. Tak więc, aby zapisać uczniów do swoich kursów, wybierz zakładkę Participants (Uczestnicy) z lewego menu. Następnie kliknij Enrol users (Zapisz użytkowników) w prawym górnym polu. Potem w wyskakującym oknie wybierz użytkowników lub grupy użytkowników z rozwijanych list.

Po zakończeniu kliknij Enrol selected users and cohorts (Zapisz wybranych użytkowników i kohorty).

Opcje rejestracji

Jak tworzyć grupy w Moodle

Dla większej wygody można również podzielić zarejestrowanych użytkowników na grupy. Jest to szczególnie przydatne, gdy różne klasy są w trakcie tego samego kursu lub do kursu przypisany jest inny nauczyciel.

Aby utworzyć grupę, kliknij ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu i wybierz Groups (Grupy) z rozwijanego menu. Nawiasem mówiąc, być może zauważyłeś, że w Moodle praktycznie cały czas musisz klikać tę ikonę! Dostrzeż dobre strony tego rozwiązania: na pewno zapamiętasz, gdzie się znajduje.

Grupy w Moodle

W nowym oknie przewiń stronę w dół i kliknij Create group (Utwórz grupę). Następnie nazwij grupę, ustaw obraz i, jeśli chcesz, włącz wiadomości grupowe, i kliknij Save changes (Zapisz zmiany).

Ponownie w nowym oknie wybierz grupę z listy i kliknij Add/remove users (Dodaj/usuń użytkowników) z prawej strony. Zobaczysz listę użytkowników zapisanych na kurs; wybierz tych, których chcesz dodać do grupy i kliknij Add (Dodaj) pośrodku.

Dodawanie użytkowników do grupy w Moodle

Jak wysyłać wiadomości do uczniów

Platforma Moodle umożliwia komunikowanie się z uczniami i współpracownikami, tak jak w WhatsApp. Na górnej wstążce znajduje się ikona chmurki, która otwiera listę Twoich kontaktów.

Wysyłanie wiadomości w Moodle

Przy edukacji zdalnej ważna jest możliwość szybkiej komunikacji. Dlatego platforma umożliwia wysyłanie prywatnych wiadomości do użytkowników, a także tworzenie wiadomości grupowych. Jest to wygodna funkcja, gdy musisz coś przedyskutować, przekazać informację lub podzielić się spostrzeżeniami.

Jak skonfigurować dziennik z ocenami

Dziennik z ocenami to funkcja Moodle, która pomaga zbierać wyniki za zadania na ocenę z kursu. Za jego pomocą możesz zbierać i przeglądać oceny oraz ręcznie wprowadzać do systemu oceny za ćwiczenia offline.

Aby skonfigurować dziennik z ocenami, kliknij ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu i wybierz Gradebook setup (Ustawienia dziennika ocen). Na nowej stronie zobaczysz pełną listę elementów na ocenę w kursie Moodle.

Konfiguracja dziennika z ocenami w Moodle

Dla każdego elementu obowiązuje kolumna Weights (Wagi). Im większa liczba, tym ważniejsza ocena za wykonanie danego zadania (o tym za chwilę).

Na razie sprawmy, by pozycje w dzienniku z ocenami wyglądały na bardziej zorganizowane i podzielmy zadania na kategorie. Przewiń stronę w dół i kliknij Add category (Dodaj kategorię). W używanym przez nas kursie demonstracyjnym istnieją trzy rodzaje ocenianych przedmiotów, więc możemy utworzyć dla nich trzy kategorie:

  • Zadanie
  • Quiz
  • Symulacja

W swoim kursie możesz utworzyć dowolną liczbę ocenianych typów przedmiotów i tyle kategorii, ile tylko potrzebujesz. Po kliknięciu Add category (Dodaj kategorię) nazwij każdą utworzoną kategorię i naciśnij Save changes (Zapisz zmiany).

Teraz przenieś elementy do właściwych kategorii, klikając ikonę strzałki po lewej stronie nazwy elementu.

Konfiguracja kategorii dziennika z ocenami w Moodle

Gdy Twoje przedmioty są uporządkowane, łatwiej jest przypisać wagę do każdej kategorii. Powiedzmy, że uważamy, że Zadanie jest najważniejszą kategorią, więc chcielibyśmy przypisać mu największą wagę. Załóżmy, że jest to 50. Zaznaczamy pole wyboru dla Zadania i wpisujemy 50.

Wszystkie inne wagi są automatycznie dostosowywane, więc suma wynosi 100, ale możesz również zdefiniować wagi dla pozostałych kategorii. W naszym przykładzie przyznaliśmy odpowiednio 30 i 20 Quizowi oraz Symulacji.

Jeżeli chcesz, możesz też ręcznie wprowadzić do systemu wagę dla każdego przedmiotu w kategorii.

Ustawienie wag kategorii dziennika z ocenami w Moodle

Gdy wszystko jest gotowe, kliknij Save changes (Zapisz zmiany) w lewym dolnym rogu.

Jak oceniać zadania uczniów w Moodle

Aby ocenić zadania w Moodle, musisz wybrać to, od którego chcesz zacząć. Można to zrobić na kilka sposobów, ale skupmy się na najbardziej bezpośrednim sposobie. Wybierz Grades (Oceny) w menu po lewej stronie, a następnie znajdź w wierszu ćwiczenie, które chcesz ocenić i kliknij na nie.

Ocenianie zadań w Moodle

Przejdziesz do strony Podsumowania ocen z dwiema opcjami: View all submissions (Wyświetl wszystkie prace) lub Grade (Oceń).

Na początku kliknij View all submissions (Wyświetl wszystkie prace). Platforma wyświetli listę wszystkich zarejestrowanych użytkowników i przesłane przez nich prace (lub ich brak). Dla większej wygody możesz przypisywać statusy, aby zawsze było jasne, która praca wymaga jeszcze oznaczenia lub sprawdzenia.

Przegląd prac uczniów w Moodle

Kliknij Grade (Oceń), gdy będziesz gotowy zacząć przeglądać prace uczniów.

Interfejs dziennika z ocenami umożliwia umieszczanie adnotacji, komentarzy tekstowych, oznaczanie kolorami i umieszczanie różnych znaków jako informacji zwrotnych. Enter the grade (Wprowadź ocenę) za pracę ucznia w prawym panelu i zmień status. Następnie kliknij Save changes (Zapisz zmiany), aby zakończyć, lub Save and show (Zapisz i pokaż) następne, aby kontynuować.

Interfejs oceny prac w Moodle

Rozpoczęcie nauczania z platformą e-learningową Moodle

Gratulacje! Przebyłeś długą drogę, aby poznać podstawy nauczania zdalnego z pomocą platformy Moodle. Już wiesz, do czego służy platforma Moodle i jak z nią pracować. System ten wyróżnia się na tle innych platform, bo nie tylko świetnie sprawdza się w edukacji, ale jest też darmowy. Dodatkowo daje możliwość uczenia tylu uczniów, ilu chcesz, z całego świata.

Jako orędownicy nauczycieli, chcielibyśmy również polecić Ci wypróbowanie systemu iSpring Suite do tworzenia profesjonalnych modułów nauczania. Wprawdzie nie jest to całkowicie bezpłatna platforma, jak Moodle, ale dostępny jest darmowy okres próbny i zniżka dla sektora akademickiego. Najważniejsze jest, że ułatwi Ci życie i umożliwi szybsze tworzenie treści oraz kursów, nie wymagając przy tym specjalnych umiejętności. Zaprezentowane przez nas platformy udowadniają, że e-learning nie musi być trudny!

iSpring Suite
Platforma Moodle: w mgnieniu oka twórz kursy
Dowiedz się więcej
 

Zacznij szybko i łatwo tworzyć kursy online