Używasz starszej wersji przeglądarki. Zaktualizuj Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox lub Microsoft Edge do najnowszej wersji, aby udoskonalić doświadczenia korzystania z witryny.

image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14 ok-white-10x19ok-10x19 twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Zanim zabierzesz się za nauczanie innych, musisz się zastanowić, czy na pewno wiesz, co to jest e-learning. Od kursów z tradycyjnej korespondencji po kompleksowe szkolenia cyfrowe, nauczanie zdalne przeszło długą drogę i osiągnęło swój szczyt jako e-learning. Dziś nie jest to już nowość, a dynamicznie rozwijająca się branża.

Tak, jak nauka idzie do przodu, tak też rozwija się e-learning. E-nauka stale zdobywa popularność w sektorze przedsiębiorstw. Firmy wdrażają ją w celu rozwoju umiejętności swoich pracowników, usprawnienia procesów i poszerzenia zasięgu. Po kryzysie związanym z COVID-19 e-learning staje się dla niektórych sektorów biznesu i firm jedynym sposobem na szkolenia e-learningowe.

W tym artykule wyjaśnimy, co to jest e-nauczanie i dlaczego jest tak atrakcyjnym rozwiązaniem dla firm. Pokażemy przykłady, przedstawimy, jaka jest definicja i omówimy, jak szybko wprowadzić e-learning w życie. Omówimy również, jakie wady i zalety ma e-learning, abyś był w stanie podjąć świadomą, korzystną dla firmy decyzję.

iSpring Suite

Opanuj e-learning do perfekcji dzięki interaktywnym ocenom przygotowanym za pomocą narzędzia iSpring Suite.

Darmowy okres próbny Dowiedz się więcej

Co to jest e-learning – definicja

Dzisiaj definicja jest już ugruntowana i gdy ludzie mówią „e-nauka”, mają na myśli szkolenie z wykorzystaniem komputerów lub urządzeń mobilnych. Oglądanie filmu edukacyjnego, czytanie ciekawego artykułu czy wypełnianie quizu — wszystko to zalicza się do e-szkolenia.

Porównywanie e-learningu do tradycyjnego kształcenia jest jak porównywanie e-booków do książek papierowych. Tak, jak cyfrowe teksty nie zastąpią autentyczności prawdziwej książki, e-learning nie może zastąpić pełnowymiarowego kształcenia. Jednak zawsze jest dostępny, jeśli tylko można skorzystać z urządzeń mobilnych lub komputerów, w związku z czym jest wygodniejszy.

Wygoda stanowi jeden z głównych powodów, dla których ludzie kochają e-learning. Innym powodem jest to, że można dostosować e-learning i (m-learning) za pomocą innych nowości, takich jak rzeczywistość rozszerzona i wirtualna. Ludzie kochają nowe technologie! Na przykład, dzięki kursom VR pracownicy magazynów i placów budowy przechodzą szkolenie w zakresie bezpieczeństwa. Tymczasem studenci medycyny uczą się znajdować kości i naczynia krwionośne dzięki tej technologii.

Każdego dnia korzystamy z technologii e-learningu, aby rozwijać się jako jednostki. Czytamy artykuły, oglądamy filmy na YouTube i gramy w gry, aby ćwiczyć mózg przy użyciu smartfonów. Firmy, od małych startupów po przedsiębiorstwa, również wykorzystują e-learning do szkolenia pracowników i wsparcia procesów wewnętrznych. Ale czy nie chciałbyś wiedzieć, jak to wszystko się zaczęło?

Historia e-learningu

Historia e-learningu jest względnie krótka. Samo pojęcie e-learningu zostało stworzone przez amerykańskiego guru nauczania Elliotta Masie w listopadzie 1999 r., kiedy wygłosił przemówienie na konferencji TechLearn. „E-learning to wykorzystanie technologii sieciowych do projektowania, dostarczania, wyboru, administrowania i rozszerzania nauki”.

W 2000 roku e-learning został zrewolucjonizowany jako technologia wraz z wydaniem OLAT, pierwszego systemu zarządzania nauczaniem typu open source. W tym samym roku ukazała się również pierwsza wersja SCORM, standardu, który umożliwia pakowanie treści oraz dystrybucję ich w LMS.

Na początku XXI wieku powszechność urządzeń mobilnych coraz bardziej się zwiększała i przybierały formę smartfonów i tabletów. Nie były już wykorzystywane tylko do wykonywania połączeń: ludzie oglądali filmy, czytali książki i grali w gry na urządzeniach mobilnych. To skłoniło firmy komórkowe do poprawy technologii mobilnej, a wyścig ten trwa do dziś.

Technologie mobilne są obecnie popularnym wyborem podczas korzystania z e-learningu, zarówno dla firm, jak i ogólnego kształcenia.

Chcesz dowiedzieć się więcej o historii e-learningu? Zapoznaj się z tą osią czasu:

Pełna historia e-learningu

E-learning – przykłady

W iSpring zbadaliśmy tysiące przypadków klientów i ustaliliśmy, że skuteczność kursu e-learningowego zależy od jego treści. Im większe związanie z tematem i interaktywność kursu, tym wyższa jest skuteczność nauczania. Treści, które może zawierać e-nauka, są nieograniczone, a poniżej znajdziesz rodzaje, które warto wziąć pod uwagę:

Kursy cyfrowe

Proste kursy cyfrowe często są przedstawiane jako slajdy z informacjami i mediami (wideo, audio i zdjęcia). Nowoczesne narzędzia autorskie umożliwiają urozmaicenie slajdów za pomocą quizów, symulacji i screencastów. Najważniejsze jest, aby całe doświadczenie było niezapomniane i łatwe do przejścia. Zalecamy zachowanie współczynnika zawartości 60% mediów i 40% tekstu.

Ten kurs e-learning został stworzony za pomocą narzędzia autorskiego iSpring Suite. Oprogramowanie to jest narzędziem opartym na programie PowerPoint i sprawia, że ​​tworzenie nauczania online jest niezwykle łatwe. Nawet laicy, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w e-learningu i nie znają się dobrze na technologii, szybko stworzą ciekawy kurs. Przetestuj 14-dniową darmową wersję próbną iSpring Suite, aby sprawdzić wszystkie jego funkcje i wybrać to, co najbardziej Ci odpowiada.

Quizy

E-learning, tak jak tradycyjna edukacja, pozwala sprawdzić, jak dobrze Twoi pracownicy zapamiętali lekcje, w których brali udział. Nowoczesne narzędzia autorskie umożliwiają tworzenie przyjemnych i interaktywnych testów z rozgałęzieniami, pytaniami audio i wideo, elementami „przeciągnij i upuść” itd.

Webinarium

Webinarium to zajęcia online wykorzystujące nowoczesne technologie, często nagrywane kamerą internetową. Pulpit mówcy służy za tablicę na której można pokazywać slajdy i filmy.

Ten format nauczania ma dwie zalety. Pierwszą jest to, że można transmitować go do tysięcy pracowników jednocześnie. Drugą, że widzowie mogą zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi w czasie rzeczywistym.

Kursy wideo

Zaletą kursu wideo jest to, że nauczanie jest atrakcyjne pod względem wizualnym. Ten format jest przyjemny i może być używany do dowolnego tematu; musisz tylko wybrać, jak chcesz zaprezentować treści. Kurs wideo może być kursem interaktywnym z wyskakującymi pytaniami i elementami gry lub prostym filmem informacyjnym.

YouTube wykorzystuje ten prosty i wciągający format nie tylko do dostarczania rozrywki, ale także do kształcenia. Kiedy oglądasz program kulinarny lub recenzję sprzętu, bierzesz udział w e-learningu.

Screencasty

Nagrania ekranu mogą pomóc Ci pokazać uczniom, jak obsługiwać określone technologie. Na przykład, jeśli chcesz przedstawić swoim pracownikom CRM, pokaż im, jak działa oprogramowanie, za pomocą screencastu.

Film z “gadającą głową”

Mówiąc prosto, jest to film z osobą, która mówi do kamery. Celem jest zaangażowanie słuchacza poprzez fascynującą historię. Może to być historia sukcesu, wywiad z ekspertem lub przedstawienie produktu.

E-booki i artykuły

Wiele LMS posiada katalogi, w których firmy przechowują książki, długie artykuły, studia przypadków i inne materiały. Wszystkie te materiały tworzą solidną bazę wiedzy, do której pracownicy mogą zajrzeć w dowolnym momencie nauczania.

Symulacje rozmów

Symulacje pomagają pracownikom ćwiczyć umiejętności. Imitują możliwy scenariusz, z którym uczeń może się spotkać w pracy. Może to być rozmowa z klientem w handlu detalicznym lub symulacja awarii silnika w fabryce. Główną korzyścią jest to, że uczeń może bezpiecznie wykonać zadanie w środowisku wirtualnym bez ryzyka potencjalnych problemów w świecie rzeczywistym.

Symulacje VR

Być może najbardziej skuteczną (i kosztowną) formą e-learningu są programy VR. Pozwalają użytkownikowi zanurzyć się w wirtualnym środowisku, zapewniając bezpieczne metody prób i błędów. Wciąż jest to jednak nowa technologia w nauczaniu, która wymaga specjalnego sprzętu.

Lista mailingowa

Według przeprowadzonego przez nas sondażu 60% firm korzysta z list mailingowych; jednak ten format nie jest odpowiedni dla wszystkich metod. Tematem kursu może być korespondencja biznesowa lub podstawy SEO, ale powinieneś unikać skomplikowanych lekcji na temat technologii.

Wadą jest to, że kiedy używasz mailingu, tracisz kontrolę nad nauczaniem. Nie możesz śledzić, ile osób czyta pocztę od początku do końca i co wynosi z kursu.

Podcasty

Podcasty to jedna z najwygodniejszych metod nauczania. Można ich słuchać podczas biegania lub podczas jazdy samochodem zamiast radia. Podcasty są często długie i dlatego muszą być wciągające, aby słuchacz nie zasypiał przy słodkich dźwiękach bogatej w informacje kołysanki.

E-learning – wady i zalety 

Zalety e-learningu

Jakie korzyści e-learning przynosi firmom

Niższe koszty szkolenia

E-learning sprawia, że nie musisz wydawać fortuny na prowadzenie seminariów, wynajmowanie pokoi hotelowych, sali wykładowej i pokrywanie kosztów podróży. Możesz po prostu stworzyć kurs online i udostępnić go pracownikom, którym z kolei wystarczy dostęp do komputerów lub nawet smartfonów.

Szerszy zasięg

Dzięki postępowi w technologii, e-nauka i m-learning nie mają barier. Możesz przeszkolić setki pracowników w dziesiątkach biur na całym świecie w jednakowy sposób. Pracownicy nie muszą spędzać czasu w sali wykładowej. Wystarczy im tylko urządzenie cyfrowe i dostęp do Internetu. Wbrew pozorom, ta metoda nauczania nie wymaga od nich znajomości technologii czy umiejętności komputerowych.

Jedna baza wiedzy

Wszystkie materiały szkoleniowe są przechowywane w jednym miejscu, tj. w LMS. Co to znaczy dla firmy? Otóż pracownicy mogą w dogodnym czasie zalogować się z dowolnych urządzeń (np. komputerów lub tabletów) i znaleźć potrzebne szkolenia e-learningowe.

Szybszy rozwój pracownika

Tradycyjna edukacja może być dosyć powolna, ponieważ zależy od godzin pracy szkoleniowców. LMS jest dostępny w każdej chwili, dzięki czemu pracownicy mogą się uczyć wtedy, gdy tego chcą. W drodze do pracy, podczas przerwy obiadowej lub w domu, wystarczy, że mają dostęp do komputerów lub urządzeń mobilnych.

Łatwe śledzenie postępów

Twoi szkoleniowcy nie muszą organizować szkoleń w sali wykładowej i osobiście omawiać każdej pracy. Większość LMS posiada analitykę, która pokazuje postępy każdego ucznia na wykresach i raportach.

Adaptacja biznesowa

E-learning pomaga pracownikom nadążać za rytmem firmy, poznawać nowe technologie i rozwiązywać problemy w czasie rzeczywistym. Chcesz wprowadzić nowy produkt do zespołu sprzedaży? Stwórz kurs i natychmiast przekaż go tysiącom pracowników.

Wady e-learningu

Rozwiązywanie problemów z technologią

Nietrudno zauważyć, że e-learning w dużej mierze opiera się na technologii. I jak w przypadku każdej technologii, e-nauka również wiąże się z problemami natury technicznej. Od problemów z łącznością po zapominanie przez uczniów swoich danych logowania, mogą wystąpić problemy podczas wdrażania i wykonywania e-learningu.

Rozwiązanie — Firmy powinny mieć plan na wypadek takich problemów, przygotowując uczniów z wyprzedzeniem na tyle, na ile jest to możliwe. Uczniowie powinni upewnić się, że ich dane logowania są poprawne, a połączenie internetowe jest stabilne. Ponadto firmy powinny sprawdzać przebieg programu i rozwiązywać wszelkie usterki lub inne problemy wynikające z technologii przed dostarczeniem kursu uczniom. 

Uczniowie mogą czuć się odizolowani

Ponieważ e-learning można realizować zdalnie, uczący się mogą czuć się odizolowani od swojego miejsca pracy i współpracowników. Niektórzy uczniowie wolą bezpośrednie metody nauczania, takie jak ILT, gdzie mogą współpracować z innymi poprzez dyskusje grupowe i natychmiastowe opinię. E-learning (i m-learning) nie zapewnia tego rodzaju współpracy, ponieważ jest to jedna z najbardziej indywidualnych metod nauczania.

Rozwiązanie — Aby temu zaradzić, firmy mogą wykorzystywać e-learning jako działania przed i po pracy w podejściu mieszanym. Wzmacnia to nauczanie, otaczając główną aktywność szkoleniową modułami e-learningowymi, które obejmują kluczowe koncepcje i pomysły. Jednocześnie zbliża uczniów do siebie poprzez różne wspólne działania.

Moduły są realizowane we własnym tempie

Nauka we własnym tempie może być traktowana zarówno jako zaleta, jak i wada. Wadą jest brak moderatora, który przydzielałby treści nauczania i pociągał uczniów do odpowiedzialności. Może to spowodować, że uczniowie nie będą dotrzymywać terminów lub nie będą czuć się zmotywowani do ukończenia swoich zadań. Z drugiej strony, niektórzy uczniowie mogą preferować samodzielność i ukończenie kursu we własnym tempie. 

Rozwiązanie — Dodaj grywalizację i nagrody, aby treści były wciągające. Dzięki grywalizacji uczniowie będą bardziej zaangażowani i zmotywowani do ukończenia ćwiczeń, aby zdobyć nagrodę, taką jak odznaka czy certyfikat.

Jak wygląda e-learning – prosta metoda na wprowadzenie szkoleń mobilnych

Wdrożenie e-learningu będzie wymagało finansowania, projektowania oraz pracy zespołowej. W zależności od skali projektu, pełne przygotowanie może zająć od tygodnia do roku. Stworzyliśmy krótki tutorial, jak wdrożyć e-nauczanie w 9 krokach:

1. Wyznacz cele. Pomyśl o tym, dlaczego chcesz wdrożyć e-learning i co pomoże Ci to osiągnąć. Im większy cel, tym bardziej złożona strategia wdrożenia i większe wymagania w zakresie technologii. Na przykład, jeżeli chcesz przeszkolić nowy zespół sprzedaży, możesz zadowolić się kursami dotyczącymi produktów i szkoleniami z umiejętności miękkich. Jeśli jednak chcesz podnieść ogólny poziom kwalifikacji w całej firmie, będziesz musiał przygotować indywidualne programy nauczania dla każdego zespołu.

2. Wybierz narzędzia e-learningowe. Jeżeli masz krótkoterminowe projekty lub chcesz wdrożyć coś prostego, takiego jak mailing, tak naprawdę nie potrzebujesz skomplikowanych narzędzi. Jeśli jednak chcesz stworzyć rozwijające się środowisko nauczania, musisz rozważyć zaangażowanie technologii. Głównie chodzi o znalezienie oprogramowania e-learningowego: LMS i narzędzia autorskiego.

Narzędzie autorskie pozwala Ci tworzyć treści nauczania, takie jak kursy wideo, interakcje, quizy i inne. W niektórych przypadkach narzędzie do tworzenia treści jest opcjonalne. Można bowiem kupić gotowe treści; na przykład gotowe kursy na tematy ogólne, takie jak bezpieczeństwo w miejscu pracy. Jeśli jednak masz konkretny cel nauczania, musisz we własnym zakresie przygotować odpowiednie treści.

Obecnie na rynku można znaleźć dziesiątki narzędzi autorskich wspomagających nauczanie. Oto przydatny tutorial, który pomoże Ci wybrać jeden z nich. Zawiera również 14 kryteriów, które powinieneś wziąć pod uwagę, aby wybrać najlepsze oprogramowanie do e-learningu.

LMS to skrót od angielskiego Learning Management System – System zarządzania nauczaniem. LMS przechowuje wszystkie informacje o szkoleniach Twojej firmy: dane pracowników, kursy, zadania, statystyki, harmonogramy, itp.

iSpring Learn to idealny LMS do zarządzania treściami online i uzyskiwania kompleksowych raportów w jednym miejscu. Przetestuj 30-dniowy darmowy okres próbny, aby zobaczyć, czy ten system wspomagający nauczanie sprawdzi się w Twojej firmie.

3. Przygotuj plan. Rozpisz plan etapami i przydziel budżet do każdego z nich. Wybierz LMS, stwórz dedykowany zespół do zarządzania systemem (administratorzy, szkoleniowcy) i zdecyduj, czy kupisz treści szkoleniowe, czy sam je przygotujesz.

4. Stwórz treści. Po skonfigurowaniu wszystkiego zacznij opracowywać materiały edukacyjne dla swoich pracowników. Edukacja nie musi zawsze być skomplikowana i wymyślna — zacznij od czegoś prostego.

5. Przygotuj LMS. Gdy treści będą gotowe, prześlij je do LMS i uporządkuj: dodaj foldery, połącz kursy w ścieżki szkoleniowe, itp. Upewnij się, że wszystkie kursy działają i poprawnie raportują postępy.

6. Przeprowadź test. Gdy system będzie już gotowy, zaproś kilku pracowników do testu. Celem jest tutaj monitorowanie wszystkiego i zebranie opinii, dzięki czemu będzie można dopracować program szkoleniowy przed ostatecznym uruchomieniem. Najlepiej sprawdzić system za pomocą kilku urządzeń, komputerów, smartfonów i tabletów, aby mieć pewność, że na każdym działa równie dobrze.

7. Rozreklamuj wdrożenie za pomocą kampanii PR. Twoi pracownicy muszą wiedzieć o nowej platformie do nauki. Prosty mailing korporacyjny zwiększy współczynnik konwersji o 10%.

8. Rozpocznij szkolenie. Zaproś swoich pracowników do LMS i przypisz im kursy. Jest to początek procesu szkoleniowego. Po zalogowaniu pracownicy powinni zobaczyć przypisane im plany nauczania i zacząć je przeglądać.

9. Oszacuj efektywność. Do oceny sukcesu e-learningu użyj wbudowanych statystyk i zbieraj opinie pracowników.

Dwie główne metody e-learningu

Nauczanie synchroniczne

Pierwsza metoda e-learning to nauczanie synchroniczne. Wydarzenia synchroniczne odbywają się w czasie rzeczywistym. Komunikacja synchroniczna między dwojgiem ludzi wymaga, aby oboje byli obecni w określonym czasie. Przykładami nauczania synchronicznego są czat i komunikator internetowy, konferencje wideo i audio, webcasty na żywo, tablica wirtualna i wirtualne klasy. Nie będziemy tego szczegółowo omawiać, ponieważ są to podstawowe metody, z którymi większość firm jest już zaznajomiona.

Nauczanie asynchroniczne

Zdarzenia asynchroniczne są niezależne od czasu. Szkolenia on-line we własnym tempie są przykładem nauczania asynchronicznego, ponieważ edukacja odbywa się w dowolnym momencie. E-maile czy fora dyskusyjne to przykłady narzędzi komunikacji asynchronicznej. W takich przypadkach najlepiej jest, żeby uczniowie ukończyli kurs we własnym tempie, korzystając z platformy nauczania, takiej jak LMS. Przykładami nauczania asynchronicznego są: samodzielna nauka (SCORM), audio/wideo, poczta elektroniczna, forum, Wiki/blog, webcasting/konferencje, CBT/WBT, symulacje, nauczanie oparte na grach.

Większość projektantów instruktażowych wybiera wśród metod nauczania asynchronicznego. Poniżej znajdziesz obszary, w których możesz wybrać metody e-learningu w oparciu o Twoje wymagania i Analizę Piramidy Uczenia się.

  • Samodzielna nauka.
  • CBT i WBT.
  • Nauczanie mieszane /Szkolenia z instruktorem (ILT).
  • M-learning.
  • Społeczne uczenie się.
  • Symulacja.
  • Nauczanie oparte na grach.

Wnioski

Podsumowując, czym jest e-learning? To metoda zdobywania wiedzy i umiejętności, która która stale staje się nowym standardem szkoleń i kształcenia korporacyjnego. Opiera się na technologii, ale jest niezależna od sprzętu, ponieważ nauczanie może się odbywać przy użyciu komputerów i urządzeń mobilnych.

Dowiedz się, jak cyfrowe nauczanie może zwiększyć efektywność Twoich procesów edukacyjnych dzięki iSpring Learn LMS. Skorzystaj z 30-dniowego okresu próbnego, aby całkowicie za darmo wypróbować w praktyce wszystkie wskazówki dotyczące e-learningu.

Podczas opracowywania treści szkolenia musisz wybrać narzędzie autorskie, które sprawi, że tworzenie kursu będzie łatwym i prostym procesem. iSpring Suite to narzędzie autorskie oparte na programie PowerPoint. Dzięki niemu możesz tworzyć różne materiały do nauczania: kursy wideo, interakcje, quizy, symulacje dialogów i więcej. Wiesz już, co to jest e-learning, więc teraz przetestuj iSpring Suite za darmo i już dziś stwórz swoje pierwsze szkolenia.

iSpring Suite
Odkryj e-learning z iSpring Suite
Wypróbuj za darmo