image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xmlimage/svg+xmlimage/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14ok-white-10x19ok-10x19twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Od kursów z tradycyjnej korespondencji po kompleksowe szkolenia cyfrowe, kształcenie na odległość przeszło długą drogę i osiągnęło swój szczyt jako e-learning. Dziś nie jest to już nowość, a dynamicznie rozwijająca się branża.

E-learning stale zdobywa popularność w sektorze przedsiębiorstw. Firmy wdrażają go w celu rozwoju umiejętności swoich pracowników, usprawnienia procesów i poszerzenia zasięgu. Po kryzysie związanym z COVID-19 e-learning staje się dla niektórych sektorów biznesu i firm jedynym sposobem na szkolenie swoich pracowników.

W tym artykule wyjaśnimy, co to jest e-learning, dlaczego jest tak atrakcyjnym rozwiązaniem i pokażemy Ci jego przykłady, a także przewodnik po tym, jak szybko go wprowadzić.

Co to jest e-learning?

Dzisiaj, gdy ludzie mówią „e-learning”, mają na myśli szkolenie na dowolnym urządzeniu cyfrowym. Oglądanie filmu edukacyjnego, czytanie ciekawego artykułu czy wypełnianie quizu — wszystko to jest e-learningiem.

Porównywanie e-learningu do tradycyjnej edukacji jest jak porównywanie e-booków do książek papierowych. Tak, jak cyfrowe teksty nie zastąpią autentyczności prawdziwej książki, e-learning nie może zastąpić pełnowymiarowej edukacji. Jednak zawsze jest dostępny, jeśli tylko ma się przy sobie urządzenie cyfrowe, w związku z czym jest wygodniejszy.

Wygoda stanowi jeden z głównych powodów, dla których ludzie kochają e-learning. Innym powodem jest to, że można dostosować swoje doświadczenie edukacyjne za pomocą innych nowości, takich jak rzeczywistość rozszerzona i wirtualna (ludzie kochają nowe technologie!). Na przykład, dzięki kursom VR pracownicy magazynów i placów budowy przechodzą szkolenie w zakresie bezpieczeństwa, a studenci medycyny uczą się znajdować kości i naczynia krwionośne.

Każdego dnia korzystamy z e-learningu, aby rozwijać się jako jednostki. Czytamy artykuły, oglądamy filmy na YouTube i gramy w gry, aby ćwiczyć mózg na naszych smartfonach. Firmy, od małych startupów po przedsiębiorstwa, również wykorzystują e-learning do szkolenia pracowników i wsparcia procesów wewnętrznych. Ale czy nie chciałbyś wiedzieć, jak to wszystko się zaczęło?

Historia e-learningu

Pojęcie e-learningu zostało stworzone przez amerykańskiego guru nauczania Elliotta Masie w listopadzie 1999 r., kiedy wygłosił swoje przemówienie na konferencji TechLearn: „E-learning to wykorzystanie technologii sieciowych do projektowania, dostarczania, wyboru, administrowania i rozszerzania nauki”.

W 2000 roku e-learning został zrewolucjonizowany jako technologia wraz z wydaniem OLAT, pierwszego systemu zarządzania nauczaniem typu open source. W tym samym roku ukazała się również pierwsza wersja SCORM, standardu, który umożliwia użytkownikom pakowanie treści oraz dystrybucję ich w LMS.

Na początku XXI wieku urządzenia mobilne stawały się coraz bardziej powszechne i przybierały formę smartfonów i tabletów. Nie były już wykorzystywane tylko do wykonywania połączeń: ludzie oglądali filmy, czytali książki i grali w gry na swoich telefonach. To skłoniło firmy komórkowe do poprawy łączności mobilnej, a wyścig ten trwa do dziś.

Urządzenia mobilne są obecnie popularnym wyborem podczas korzystania z e-learningu, zarówno dla firm, jak i edukacji ogólnej.

Chcesz dowiedzieć się więcej o historii e-learningu? Zapoznaj się z tą osią czasu:

Pełna historia e-learningu

Korzyści z e-learningu dla firm

Dziś wiele firm, od wielkich przedsiębiorstw po małe startupy, wykorzystuje e-learning do zarządzania rozwojem swoich pracowników: podnoszenia ich kwalifikacji, uczenia nowych umiejętności lub szkolenia na nowe stanowiska.

Jakie korzyści e-learning przynosi firmom

E-learning jest wielkim dobrodziejstwem dla firm, ponieważ zapewnia:

Niższe koszty szkolenia

Dzięki e-learningowi nie musisz wydawać fortuny na prowadzenie seminariów, wynajmowanie pokoi hotelowych i pokrywanie kosztów podróży. Możesz po prostu stworzyć kurs online i udostępnić go swoim pracownikom.

Szerszy zasięg

Nauka na odległość nie ma barier. Możesz przeszkolić setki pracowników w dziesiątkach biur na całym świecie w jednakowy sposób. Pracownicy nie muszą spędzać czasu na wykładach w klasie. Wystarczy im tylko urządzenie cyfrowe i dostęp do Internetu.

Jedna baza wiedzy

Wszystkie materiały szkoleniowe są przechowywane w jednym miejscu, tj. w LMS. Pracownicy mogą zalogować do LMS w dogodnym czasie z dowolnego urządzenia, znaleźć potrzebny kurs i odświeżyć pamięć.

Szybszy rozwój pracownika

Tradycyjne szkolenie może być dosyć powolne, ponieważ zależy od godzin pracy szkoleniowców. LMS jest dostępny w każdej chwili, dzięki czemu pracownicy mogą się uczyć wtedy, gdy tego chcą: w drodze do pracy, podczas przerwy obiadowej lub w domu.

Łatwe śledzenie postępów

Twoi szkoleniowcy nie muszą organizować szkoleń w klasie i osobiście omawiać każdej pracy. Większość LMS posiada analitykę, która pokazuje postępy każdego ucznia na wykresach i raportach.

Adaptacja biznesowa

E-learning pomaga pracownikom nadążać za rytmem firmy i rozwiązywać problemy w czasie rzeczywistym. Chcesz wprowadzić nowy produkt do zespołu sprzedaży? Stwórz kurs i natychmiast przekaż go tysiącom pracowników.

Rodzaje treści e-learningowych

W iSpring zbadaliśmy tysiące przypadków klientów i ustaliliśmy, że skuteczność kursu e-learningowego zależy od jego treści. Im bardziej związany z tematem, angażujący i interaktywny jest Twój kurs, tym wyższa jest jego skuteczność. Do wyboru jest wiele rodzajów treści; poniżej wymieniliśmy najważniejsze z nich, które warto wziąć pod uwagę:

Kursy cyfrowe

Proste kursy cyfrowe często są przedstawiane jako slajdy z informacjami i mediami (wideo, audio i zdjęcia). Nowoczesne narzędzia autorskie umożliwiają urozmaicenie slajdów za pomocą quizów, symulacji i screencastów. Najważniejsze jest, aby całe doświadczenie było niezapomniane i łatwe do przejścia. Zalecamy zachowanie współczynnika zawartości 60% mediów i 40% tekstu.

Quizy

Podobnie jak tradycyjne testy w szkole, quizy cyfrowe pomagają sprawdzić, ile Twoi pracownicy wynieśli z lekcji. Nowoczesne narzędzia autorskie umożliwiają tworzenie przyjemnych i interaktywnych testów z rozgałęzieniami, pytaniami audio i wideo, elementami „przeciągnij i upuść”, i więcej.

Webinarium

Webinarium to zajęcia online, często nagrywane kamerą internetową. Pulpit mówcy służy za tablicę na której można pokazywać slajdy i filmy.

Ten format ma dwie zalety. Po pierwsze, można transmitować do tysięcy pracowników jednocześnie, a po drugie, widzowie mogą zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi w czasie rzeczywistym.

Kursy wideo

Kursy wideo sprawiają, że uczenie się jest atrakcyjne wizualnie. Ten format jest przyjemny i może być używany do dowolnego tematu; musisz tylko wybrać, jak chcesz zaprezentować treści. Kurs wideo może być kursem interaktywnym z wyskakującymi pytaniami i elementami gry lub prostym filmem informacyjnym.

YouTube wykorzystuje ten prosty i wciągający format nie tylko do dostarczania rozrywki, ale także do edukacji. Kiedy oglądasz program kulinarny lub recenzję sprzętu, bierzesz udział w e-learningu.

Screencasty

Nagrania ekranu mogą pomóc Ci pokazać ludziom, jak obsługiwać określone oprogramowanie. Na przykład, jeśli chcesz przedstawić swoim pracownikom CRM, pokaż im, jak działa oprogramowanie, za pomocą screencastu.

Film z “gadającą głową”

Mówiąc prosto, jest to film z osobą, która mówi do kamery. Celem jest zaangażowanie słuchacza poprzez fascynującą historię. Może to być historia sukcesu, wywiad z ekspertem lub przedstawienie produktu.

E-booki i artykuły

Wiele LMS posiada katalogi, w których firmy przechowują książki, długie artykuły, studia przypadków i inne artykuły. Wszystkie te materiały tworzą solidną bazę wiedzy, do której pracownicy mogą zajrzeć w dowolnym momencie szkolenia.

Symulacje rozmów

Symulacje pomagają pracownikom ćwiczyć umiejętności. Imitują możliwy scenariusz, z którym uczeń może się spotkać w pracy. Może to być rozmowa z klientem w handlu detalicznym lub symulacja awarii silnika w fabryce. Główną korzyścią jest to, że uczący się może bezpiecznie wykonać zadanie w środowisku wirtualnym bez ryzyka potencjalnych problemów w świecie rzeczywistym.

Symulacje VR

Być może najbardziej skuteczną (i kosztowną) formą e-learningu są programy VR. Pozwalają użytkownikowi zanurzyć się w wirtualnym środowisku, zapewniając bezpieczne metody prób i błędów.

Lista mailingowa

Według przeprowadzonego przez nas sondażu 60% firm korzysta z list mailingowych; jednak ten format nie jest odpowiedni dla każdego rozwiązania. Możesz uczyć korespondencji biznesowej lub podstaw SEO, ale powinieneś unikać skomplikowanych lekcji na temat poczty.

Wadą jest to, że kiedy używasz mailingu, tracisz kontrolę. Nie możesz śledzić, ile osób czyta pocztę od początku do końca i czego się z niej uczy.

Podcasty

Podcasty są bardzo wygodne. Można ich słuchać podczas biegania lub podczas jazdy samochodem zamiast radia. Podcasty są często długie i dlatego muszą być chwytliwe i wciągające, aby słuchacz nie zasypiał przy słodkich dźwiękach Twojej bogatej w informacje kołysanki.

Wprowadź e-learning w 9 krokach

Wdrożenie e-learningu będzie wymagało finansowania, projektowania oraz pracy zespołowej. W zależności od skali projektu, pełne przygotowanie może zająć od tygodnia do roku. W tym miejscu wyróżniliśmy 9 kroków dla Twojego planu wdrażania e-learningu:

Jak wdrożyć e-learning

1. Wyznacz cele. Pomyśl o tym, dlaczego chcesz wdrożyć e-learning i co pomoże Ci to osiągnąć. Im większy cel, tym bardziej złożona strategia wdrożenia. Na przykład, jeżeli chcesz przeszkolić nowy zespół sprzedaży, możesz zadowolić się kursami dotyczącymi produktów i szkoleniami z umiejętności miękkich. Jeśli jednak chcesz podnieść ogólny poziom kwalifikacji w całej firmie, będziesz musiał przygotować indywidualne programy nauczania dla każdego zespołu.

2. Wybierz narzędzia e-learningowe. Jeżeli masz krótkoterminowe projekty lub chcesz wdrożyć coś prostego, takiego jak mailing, tak naprawdę nie potrzebujesz skomplikowanych narzędzi. Jeśli jednak chcesz stworzyć rozwijające się środowisko szkoleniowe, musisz rozważyć znalezienie oprogramowania e-learningowego: LMS i narzędzia autorskiego.

Narzędzie autorskie pozwala Ci tworzyć treści e-learningowe, takie jak kursy wideo, interakcje, quizy i inne. W niektórych przypadkach narzędzie do tworzenia treści jest opcjonalne, ponieważ można kupić gotowe treści; na przykład gotowe kursy na tematy ogólne, takie jak bezpieczeństwo w miejscu pracy. Jeśli jednak zamierzasz uczyć czegoś konkretnego, musisz we własnym zakresie przygotować odpowiednie treści.

Obecnie na rynku można znaleźć dziesiątki narzędzi autorskich. Oto przydatny przewodnik, który pomoże Ci wybrać jeden z nich. Zawiera również 14 kryteriów, które powinieneś wziąć pod uwagę, aby wybrać najlepsze oprogramowanie do e-learningu.

LMS to skrót od angielskiego Learning Management System – System zarządzania nauczaniem. LMS przechowuje wszystkie informacje o szkoleniach Twojej firmy: pracowników, kursy, zadania, statystyki, harmonogramy, itp.

3. Przygotuj plan. Rozpisz plan etapami i przydziel budżet do każdego z nich: wybierz LMS, stwórz dedykowany zespół do zarządzania systemem (administratorzy, szkoleniowcy) i zdecyduj, czy kupisz treści szkoleniowe, czy sam je przygotujesz.

4. Stwórz treści. Po skonfigurowaniu wszystkiego zacznij opracowywać materiały edukacyjne dla swoich pracowników. Na początku nie potrzebujesz niczego skomplikowanego i wymyślnego — zacznij od czegoś prostego.

5. Przygotuj LMS. Gdy treści będą gotowe, prześlij je do LMS i uporządkuj: dodaj foldery, połącz kursy w ścieżki szkoleniowe, itp. Upewnij się, że wszystkie kursy działają i poprawnie raportują postępy.

6. Przeprowadź test. Gdy system będzie już gotowy, zaproś kilku pracowników do testu. Celem jest tutaj monitorowanie wszystkiego i zebranie opinii, dzięki czemu będzie można dopracować program szkoleniowy przed ostatecznym uruchomieniem.

7. Rozreklamuj wdrożenie za pomocą kampanii PR. Twoi pracownicy muszą wiedzieć o nowej platformie do nauki. Prosty mailing korporacyjny zwiększy współczynnik konwersji o 10%.

8. Rozpocznij szkolenie. Zaproś swoich pracowników do LMS i przypisz im kursy. Jest to początek procesu szkoleniowego. Po zalogowaniu pracownicy powinni zobaczyć przypisane im kursy i zacząć je przeglądać.

9. Oszacuj efektywność. Do oceny sukcesu e-learningu użyj wbudowanych statystyk i zbieraj opinie pracowników.

Wnioski

A więc, co to jest e-learning? To metoda zdobywania wiedzy i umiejętności, która która stale staje się nowym standardem w szkoleniach i edukacji korporacyjnej.

Zaciekawiło Cię to? Chcesz wiedzieć, co to jest e-learning i jak jest wykorzystywany w praktyce? W takim razie skorzystaj z naszej darmowej 30-dniowej wersji próbnej iSpring Learn LMS i wypróbuj wszystkie funkcje platformy.

iSpring Suite
Z łatwością twórz treści e-learningowe
Dowiedz się więcej
 

Zacznij szybko i łatwo tworzyć kursy online