image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xmlimage/svg+xmlimage/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14ok-white-10x19ok-10x19twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Planujesz stworzyć kurs e-learningowy lub szukasz informacji o tym, jak stworzyć kurs online? Może już zacząłeś i zrozumiałeś, że jest to o wiele bardziej złożone niż Ci się wydawało! Oto, czego się dowiesz z tego artykułu:

Krok 1. Przygotuj się zanim zabierzesz się za tworzenie kursów online

Proces tworzenia kursu będzie tak wydajny, jak to, co wstępnie zaplanujesz. Poświęcając trochę czasu na prace przygotowawcze, rozwiązujesz problemy, zanim jeszcze będą miały szansę się wydarzyć. Oto, co musisz najpierw zrobić:

Cele szkolenia

Niekoniecznie oznacza to sporządzenie listy celów, które często można zobaczyć na początku każdej prezentacji. Chodzi o to, jakie wyniki chcesz uzyskać, gdy Twoi uczniowie ukończą kurs e-learningowy. Określ więc cel kursu, odpowiadając na pytanie: „Co powinien UMIEĆ uczeń po ukończeniu szkolenia?”

Dobre cele

  • Pracownik powinien podwoić sprzedaż po zakończeniu szkolenia.
  • Pracownik powinien być w stanie zidentyfikować problem ze sprzętem komputerowym i go naprawić.
  • Kierownik działu kadr powinien właściwie opowiedzieć kandydatowi o firmie i tym, co ona robi.

Złe cele

  • Pracownik powinien wiedzieć, jak sprzedawać produkty.
  • Pracownik powinien poznać różne problemy ze sprzętem komputerowym i sposoby ich rozwiązania.
  • Kierownik działu kadr powinien wiedzieć, jak postępować z kandydatami do pracy.

Grupa docelowa

Próba stworzenia kursu e-learningowego dla wszystkich to zmarnowany wysiłek. Należy przygotować go z określonego powodu i dla określonej publiczności. Zanim zaczniesz opracowywać szkolenia, przyjrzyj się swoim potencjalnym uczniom.

  • Ilu uczniów będziesz mieć?
  • Jakie jest ich stanowisko? (Czy są to przedstawiciele handlowi, agenci obsługi klienta, pracownicy działu kadr, itp.?)
  • Jakie są ich dane demograficzne i cechy charakterystyczne? (Średni wiek, poziom wykształcenia, położenie geograficzne, umiejętność obsługi komputera, urządzenia, z których korzystają uczniowie, itp.)
  • Czy osoby uczące się odbyły wcześniejsze szkolenie z tej dziedziny wiedzy? Jak dobrze znają temat?
  • Czy są uczniowie niepełnosprawni?

Platforma edukacyjna

Następną rzeczą, o której musisz pomyśleć, jest sposób, w jaki dostarczysz swój kurs słuchaczom. Najłatwiejszym i najwygodniejszym sposobem zarządzania procesem szkoleniowym jest skorzystanie z systemu zarządzania nauką (LMS). Pozwoli Ci zautomatyzować wiele funkcji, takich jak zaproszenia, przypisanie kursu i monitorowanie wyników.

Jeśli wciąż nie masz LMS, możesz wypróbować iSpring Learn. To niezwykle przyjazny użytkownikowi LMS, który pomoże Ci uruchomić szkolenie online w jeden dzień.

Narzędzie do tworzenia e-learningu

To główne narzędzie, z którego będziesz korzystać w całym procesie tworzenia kursu. Jeśli dopiero zaczynasz tworzyć kursy, musisz wybrać poręczne narzędzie, które umożliwi Ci jak najszybsze tworzenie modułów e-learningowych, a jednocześnie spełni wszystkie Twoje potrzeby z tym związane. Na przykład, jeśli chcesz tworzyć interaktywne kursy z quizami, filmami i symulacjami dialogów, potrzebujesz oprogramowania do tworzenia treści ze wszystkimi narzędziami, które będą obejmować różnorodne zadania.

Świetnym przykładem takiego zestawu narzędzi jest iSpring Suite. W dalszej części tego przewodnika powiemy Ci, jak przygotować kurs e-learningowy za pomocą iSpring.

Krok 2. Utwórz storyboard kursu online

Po zebraniu wszystkich niezbędnych informacji do kursu e-learningowego, nadszedł czas na zaplanowanie kursu lub „stworzenie storyboardu”. Storyboard to dokument, slajd lub prototyp, w którym programista szkolenia określa ramy kursu. Oprócz treści pisanych (omówimy to szczegółowo w następnym kroku), zawiera on również wszystkie informacje w postaci zdjęć, ikonek, wykresów, infografik, animacji czy filmów, które zostaną wykorzystane w kursie. Nawiasem mówiąc, na tym etapie ważne jest nie tylko zastanowienie się, z jakich mediów będziesz korzystać, ale także przygotowanie wszystkich niezbędnych zasobów.

Przykład storyboardu w Wordzie

Przykład storyboardu w Wordzie

Oto, co może się znaleźć w storyboardzie e-learningowym:

  • Tytuł/nazwa slajdu
  • Tekst i elementy na ekranie (patrz następny krok)
  • Grafika i animacja
  • Nawigacja
  • Rozgałęzienia
  • Skrypt narracji audio

Uwaga: Jeśli zamierzasz zawrzeć dużą ilość informacji w swoim kursie e-learningowym, podziel go na krótkie moduły. Właśnie to użytkownicy e-learningu nazywają „mikrolearningiem”. Kurs mikrolearningowy może być lekcją trwającą od 5 do 8 minut lub serią krótkich samodzielnych lekcji, które dotyczą jednego tematu lub są ukierunkowane na jeden konkretny cel nauczania. Kieruj się zasadą: jedna lekcja – jedna umiejętność.

Krok 3. Napisz scenariusz, aby stworzyć kurs online

Teraz, gdy znasz już strukturę swojego kursu e-learningowego, musisz napisać scenariusz. Prawidłowo skonstruowany scenariusz służy jako podstawa projektu kursu i przekształca temat w coś angażującego.

Bardzo często programista e-learning ma do czynienia z dwoma rodzajami skryptów: tekstem wyświetlanym na ekranie i skryptem narracji. Ponieważ istnieją różne praktyki ich pisania, przyjrzyjmy się każdemu z nich z osobna.

Tekst na ekranie

Mamy tu na myśli tekst, który uczeń zobaczy na slajdach. Aby był naprawdę pomocny, musisz wziąć pod uwagę następujące rzeczy:

  • Dodawaj do slajdów tylko podstawowe pojęcia. Jeśli chcesz podać dodatkowe informacje, możesz dodać lektora lub wesprzeć tekst obrazami, infografikami i filmami.
  • Zminimalizuj ilość tekstu na slajdzie. Ludzie tracą zainteresowanie, gdy widzą duże bloki tekstu, więc postaraj się, aby tekst był jak najkrótszy. Usuń niepotrzebne słowa i podziel długie zdania; jedna linia powinna mieć maksymalnie 40 znaków. Tutaj główną zasadą jest jeden ekran – jeden pomysł.
Zminimalizuj ilość tekstu na slajdzie

Scenariusz narracji

Tworzenie scenariusza narracji polega na napisaniu tekstu, który uczniowie usłyszą, a nie przeczytają. Możesz pominąć ten krok, jeśli nie zamierzasz dołączać głosu lektora do swojego kursu.

Jeśli nadal planujesz dodać narrację, Twoim głównym zadaniem jest stworzenie scenariusza, który będzie przyjazny słuchaczowi. Aby to zrobić, musisz zamienić go w rozmowę. Twoi uczniowie powinni czuć się tak, jakby mieli do czynienia z prawdziwą osobą. Napisz więc scenariusz, który ma ton konwersacyjny, bez skomplikowanych zdań lub wielu akronimów i żargonu. Możesz używać skrótów, zwrotów przejściowych, takich jak „teraz, kiedy…”, „przeanalizujmy…” lub „zmieńmy temat…”, a nawet slangu.

Gdy scenariusz będzie gotowy, przeczytaj go na głos. Może się okazać, że konieczne będzie zastąpienie lub usunięcie niektórych fraz, aby mowa była płynna i wyraźna. Jeśli tak jest, dokonaj niezbędnych poprawek.

Krok 4. Połącz całą zawartość

Po stworzeniu struktury kursu, przygotowaniu wszystkich niezbędnych mediów, prawdopodobnie z wyjątkiem lektora lub wideo (w tym przewodniku omówimy, jak je nagrać) i stworzeniu scenariusza, nadszedł czas, aby zebrać całą treść kursu. Zrobimy to za pomocą zestawu narzędzi autorskich iSpring Suite.

iSpring to narzędzie oparte na PowerPoint, więc jeśli już wiesz, jak korzystać z PowerPointa, tworzenie kursów w nim będzie dla Ciebie łatwe. Po prostu zapełnij slajdy tekstem, obrazami i filmami, trzymając się swojego storyboardu.

Tworzenie kursów online w iSpring Suite

Krok 5. Nagraj lub dodaj audio i wideo do kursu online

Jak wspomniano, audio i wideo mogą służyć jako świetne zasoby wspierające tekst na slajdach. Ponadto mogą pomóc Ci uczynić Twój kurs e-learningowy jeszcze bardziej angażującym. Jeśli jednak nie zamierzasz wykorzystywać lektora ani wideo, możesz pominąć tę sekcję i przejść do następnego kroku.

Audio

Gdy masz już gotowy scenariusz narracji, możesz go nagrać. Pytanie brzmi, czy zatrudnisz profesjonalnego lektora, czy zrobisz to sam. Niezależnie od tego, co wybierzesz, oto kilka wskazówek, jak najlepiej wykorzystać nagrywanie głosu (VO):

  • Znajdź możliwie najcichsze miejsce. Jeśli nie masz specjalnego zaplecza studyjnego, możesz wypróbować inne lokalizacje, takie jak mały pokój, garderoba, czy nawet pojazd stojący w garażu.
  • Postaraj się jak najwięcej nagrać tego samego dnia z aktorem głosowym, ponieważ głos może się zmieniać z dnia na dzień, a nawet od rana do popołudnia.
  • Użyj dobrej jakości mikrofonu zewnętrznego. Przed rozpoczęciem nagrywania sprawdź, czy mikrofon jest prawidłowo skonfigurowany i w razie potrzeby dostosuj ustawienia.
  • Przygotuj swój głos do nagrania. Przed nagraniem napij się herbaty z cytryną, aby Twój głos był głębszy i „czystszy”. Nawilż usta, aby się nie sklejały, a słowa układały się poprawnie podczas mówienia.
  • Upewnij się, że tworzysz skrypt narracji na wczesnym etapie procesu tworzenia, aby zarezerwować czas na edycję.

Po zakończeniu przygotowań nadszedł czas, aby nagrać głos, co możesz zrobić bezpośrednio w iSpring Suite. Ma on wbudowany rejestrator dźwięku, który pozwala nagrywać narrację dźwiękową i łatwo synchronizować ją z animacjami i przejściami na slajdach. Narzędzie zapewnia również opcje edycji, takie jak przycinanie dźwięku, regulacja głośności, usuwanie szumów, a nawet wyciszenie całej sekcji.

Wbudowany rejestrator dźwięku iSpring Suite

Jeśli jesteś przyzwyczajony do nagrywania narracji za pomocą innego narzędzia lub po prostu potrzebujesz dodać dźwięk, możesz zaimportować istniejący plik audio za pomocą iSpring Suite.

Wideo

Z iSpring możesz również importować lub nagrywać wideo. Zawiera profesjonalne studio wideo, które umożliwia nagrywanie ekranu za pomocą kamery internetowej, a także nagrywa dźwięk. To narzędzie posiada wszystkie niezbędne funkcje do tworzenia profesjonalnie wyglądających filmów. Na przykład, możesz usuwać niechciane fragmenty, dodawać tytuły i podpisy, wstawiać obrazy i infografiki lub tworzyć efekty przejścia.

Rejestracja ekranu z iSpring Suite

iSpring Suite doskonale nadaje się zarówno do tworzenia kompletnych kursów wideo, jak i dodawania fragmentów wideo w określonych miejscach w trakcie kursu. Na przykład, możesz dodać film, aby pokazać nowym pracownikom, jak korzystać z określonego oprogramowania, przeprowadzić pracowników przez jakiś proces w pracy lub wyjaśnić nieprawidłową odpowiedź w quizie.

Krok 6. Dodaj oceny i sprawdzanie wiedzy

Quizy i testy są podstawowymi narzędziami sprawdzania wiedzy w e-learningu. Pozwalają śledzić postępy pracowników i pozwalają również zobaczyć, czego się nauczyli, a czego nie. Ponadto zwiększają zaangażowanie uczniów i pomagają im dłużej zachować nowe informacje. Jednak nie wszystkie quizy są skuteczne. Dobre narzędzia oceny to te, które są odpowiednio zintegrowane z kursem lub całym procesem szkoleniowym, są związane z tematem i dobrze napisane.

Wielu z najlepszych projektantów procesów szkoleniowych opracowuje pytania przed resztą treści nauczania, a następnie buduje treść, aby odpowiedzieć na te pytania.

Możesz tworzyć quizy za pomocą narzędzia iSpring Suite.

Wstążka iSpring Suite

Jest wyposażony w 14 typów pytań, w tym dopasowywanie, sekwencjonowanie, pytania z obrazami, wypełnianie pustych miejsc oraz pytania typu „przeciągnij i upuść”.

Typy pytań w iSpring Suite

Oto kilka wskazówek, jak sprawić, aby quizy były bardziej wciągające i jeszcze lepiej się sprawdzały.

Rozgałęzianie

Rozgałęzianie tworzy nieliniowy scenariusz w quizie, który prowadzi do kolejnego slajdu, w zależności od odpowiedzi ucznia. Na przykład, gdy uczeń odpowie na pytanie niepoprawnie, zostaje odesłany do slajdu informacyjnego z dodatkowymi informacjami, gdy tymczasem ci, którzy odpowiedzą poprawnie, przechodzą do następnego pytania.

Rozgałęzianie w iSpring Suite

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć quiz wielokrotnego wyboru, przeczytaj poniższy artykuł.

Wideo i audio

Dzięki iSpring możesz wzbogacić quiz o audio i wideo. Dodaj materiały wideo/audio do samych pytań; do odpowiedzi; lub włącz zasoby do scenariusza rozgałęzienia ze slajdami informacyjnymi, jak pokazano poniżej.

Dodawanie wideo do pytań w iSpring Suite

Krok 7. Opublikuj swój kurs

Po zaplanowaniu, zaprojektowaniu i opracowaniu treści e-learningowych, nadszedł czas, aby zebrać je w całość, publikując swój kurs.

iSpring umożliwia publikowanie treści na kilka sposobów: do Mojego komputera, do iSpring Learn LMS, do innych LMS i na YouTube.

Opcje publikacji iSpring Suite 

Wybierz HTML5, jeśli chcesz, aby kurs był dostępny do przeglądania w przeglądarce i na dowolnym urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie lub tablecie). Zapisz swoje treści jako Wideo, jeśli chcesz, aby wykład wideo był w formacie MP4. Lub opublikuj swój kurs w SCORM lub innym formacie e-learningu obsługiwanym przez system LMS, aby śledzić, jak Twoi uczniowie przeglądają treści.

Publikowanie kursu online dla LMS

Podsumowanie

To już wszystko. Mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci znaleźć odpowiedź na pytanie „Jak stworzyć kurs online?” a te podstawowe instruktażowe procesy projektowania i wytyczne pomogą Ci przygotować lepsze, bardziej angażujące i skuteczniejsze e-kursy!

Jeśli nadal nie sprawdziłeś, jak łatwe i szybkie jest tworzenie treści edukacyjnych za pomocą iSpring Suite, skorzystaj z bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego i wypróbuj wszystkie jego funkcje za darmo.

iSpring Suite
Kompleksowe narzędzie do tworzenia kursów online
Dowiedz się więcej
 

Zacznij szybko i łatwo tworzyć kursy online