Szkolenie produktowe: dlaczego, co i jak to zrobić

Szkolenie produktowe to jeden z najistotniejszych aspektów w każdej firmie, która zajmuje się sprzedażą jakichkolwiek produktów. Przyczynia się bowiem do zwiększenia zadowolenia klientów. W jaki sposób? W świecie przytłaczającej konkurencji, gdy wiele firm oferuje niemal identyczne produkty, postrzeganie Twojej firmy i jej usług jest kluczowe. Dlatego ważne jest, aby pracownicy mieli wystarczającą wiedzę o produkcie oraz umiejętności, aby komunikacja była wygodna i wartościowa dla klientów.

Jest to możliwe tylko wtedy, gdy Twoi pracownicy są dobrze przeszkoleni i są prawdziwymi ekspertami, jeśli chodzi o produkty firmy. Właśnie tutaj do gry wchodzi szkolenie produktowe.

Co to jest szkolenie produktowe?

Tak więc, co to jest szkolenie produktowe? Definicja podaje, że jest to program edukacyjny zawierający informacje na temat produktu/usług, które uczestnicy muszą znać, aby skutecznie pracować. W zależności od ról i obowiązków uczniów, szkolenie produktowe może skupiać się na różnych aspektach i mieć różne cele edukacyjne. Może też przynosić różne korzyści Twojej firmie.

Przyjrzyjmy się bliżej wiedzy o produktach i temu, jak może przyczynić się do sukcesu Twojej firmy.

iSpring Learn LMS

Szybko i łatwo wprowadź skuteczne szkolenie produktowe za pomocą przyjaznego użytkownikowi iSpring Learn LMS.

Darmowy okres próbny Dowiedz się więcej

Szkolenie produktowe – skuteczny program dla firm

Czas przyjrzeć się bliżej różnym formatom dla szkoleń dotyczących produktów, i pokazać, jak możesz je szybko opracować przy minimalnym wysiłku.

Szkolenia online

Szkolenie online lub e-learning to podstawowy format materiałów edukacyjnych online. Szkolenia można wzbogacić o interaktywne elementy, filmy i quizy, które podtrzymają zaangażowanie uczniów i pomogą im lepiej zachować informacje.

Obecnie na rynku dostępna jest przytłaczająca liczba narzędzi do e-learningu i wydaje się, że znalezienie odpowiedniego może stanowić prawdziwe wyzwanie.

Jeśli nie korzystałeś wcześniej z narzędzi autorskich (lub nie było to tak łatwe, jak oczekiwałeś), możesz czuć pewną obawę. Być może boisz się, że opanowanie nowego oprogramowania będzie wyzwaniem, które pochłonie znaczną ilość czasu. Ale nie musi tak być.

Z narzędziem autorskim iSpring Suite za pomocą kilku kliknięć możesz zmienić istniejące slajdy PPT w prawdziwe szkolenie online. Zachowasz przy tym wszystkie efekty, przejścia i animacje PowerPoint. Możesz też stworzyć od podstaw profesjonalnie wyglądające interaktywne szkolenia. iSpring Suite ma wszystko, czego potrzebujesz. Znajdziesz tu bibliotekę treści zawierającą ponad 89 000 obrazów (znaków, lokalizacji i szablonów slajdów) oraz łatwe w użyciu narzędzia do tworzenia quizów i odgrywania ról. Ponadto iSpring Suite wyposażony jest w przydatne studio wideo i audio (tak, wszystko to znajduje się w programie PowerPoint.

Skorzystaj z 14-dniowej wersji próbnej iSpring Suite →

Gry online

Jako dzieci wszyscy uczyliśmy się nowych rzeczy poprzez gry i zabawy. Było to bardzo skuteczne, bo angażowało naszą wyobraźnię i nas samych. Dlatego też nauczanie oparte na grach pozostaje skuteczne nawet wtedy, gdy uczniowie są dorośli. Nadal ułatwia zachowanie informacji, jeśli chodzi o naukę całkiem dorosłych tematów (patrz raport z Uniwersytetu w Ratyzbonie).

Na przykład firma Coca-Cola HBC stworzyła internetową symulację biznesową o nazwie Revenuepoly. Jest pełna wyzwań, które mogą pomóc pracownikom sprzedaży zrozumieć, jak osiągnąć cele strategiczne firmy i zwiększyć jej przychody. Oceniając wyniki klientów i analizując rynek, gra ułatwia uzyskanie wszechstronnej wiedzy na temat produktów Coca-Coli.​

Film pochodzi z kanału YouTube „Games of Business”

Oczywiście taka gra jest dosyć droga i czasochłonna w przygotowaniu. Jeśli Twój budżet nie jest tak imponujący jak Coca-Coli, możesz zdecydować się na inne rozwiązanie oparte na grach – quizy.

Quizy online

Quizy online pomagają w przyjazny i angażujący sposób oszacować skuteczność szkolenia z wiedzy o produkcie.

Rozwiązanie iSpring Suite umożliwia tworzenie testów i ankiet na ocenę lub bez. Możesz sprawić, by szkolenia były bardziej urzekające poprzez dodanie wideo lub audio. Możesz też dodać spersonalizowaną informację zwrotną dla każdego pytania i rozgałęzianie tam, gdzie scenariusz zmienia się w zależności od odpowiedzi.

Możesz zaangażować swoich uczniów i pomóc im poszerzyć ich wiedzę za pomocą ćwiczeń typu „przeciągnij i upuść”. Na przykład poproś ich, aby umieścili przedmioty we właściwej kolejności lub w określonym obszarze. Aby sprawdzić możliwości iSpring Suite, weź udział w tym kursie dla merchandiserów.

Rozwiązanie iSpring umożliwia również tworzenie bardziej formalnego szkolenia, gdy musisz ocenić zdolności pracowników lub przeprowadzić certyfikację swoich partnerów.

W takim przypadku docenisz opcje, które zapewnia iSpring, aby zapobiec oszustwom, takie jak tasowanie slajdów, niestandardowe punktowanie i limity czasowe.

Odgrywanie ról

Jeżeli chcesz, aby Twój zespół sprzedaży odniósł sukces, musisz zrobić coś więcej niż tylko dostarczyć mu niezbędne informacje. Musisz także także dać mu możliwość doskonalenia swoich umiejętności komunikacyjnych w bezpiecznym środowisku. Można to zrobić w odgrywaniu ról z wirtualnym klientem. Przedstawiciele handlowi mogą dzięki temu wypróbować różne techniki sprzedaży produktu i doskonalić umiejętność perswazji.

Wypróbuj narzędzie autorskie iSpring Suite do tworzenia symulacji dialogów z rozgałęzionymi scenariuszami. Postacie zmieniają w nich swój nastrój i schemat zachowań w zależności od działań i wyborów przedstawiciela handlowego.

Filmy szkoleniowe

Filmy to skuteczny sposób dostarczania nowych informacji, ponieważ są angażujące i mogą łatwo przyciągnąć uwagę widzów.

Oto przykład filmu o produkcie, nowym napoju energetycznym Hard Rock, dla zespołu ambasadorów marki, nagranego przez Enterprise Beverage Group LLC. Z 8-minutowego filmu ambasadorzy uzyskują wszystkie informacje o nowym napoju. Ponadto dowiadują się o ubiorze obowiązującym w firmie, poznają schemat testowania i relacje firmy z klientem.​

Film pochodzi z kanału YouTube „South Florida Video Productions”

Film został wyprodukowany przez ekspertów posiadających profesjonalne narzędzia i spory budżet. Ale nawet, jeśli nie masz takich zasobów, nie rezygnuj z filmów! Możesz je nagrywać samodzielnie, korzystając jedynie z komputera, programu PowerPoint i narzędzia do tworzenia treści iSpring Suite.

iSpring Suite umożliwia nagrywanie filmów do szkoleń za pomocą kamery internetowej, nagrywanie screencastów, a nawet łączenie ich na tym samym slajdzie. Możesz tworzyć i edytować atrakcyjne filmy bezpośrednio w programie PowerPoint, bez dodatkowego sprzętu, specjalnych umiejętności lub konieczności opanowania zaawansowanego oprogramowania.

Spotkania online

Możesz nie chcieć zostawiać swoich słuchaczy, aby sami zmierzyli się z nowymi informacjami i wolisz zaangażować instruktora, aby im pomógł. Uważny czytelnik łatwo zauważy, że w takim przypadku przejdziesz na synchroniczny format szkolenia.

Aby zorganizować wirtualną klasę lub seminarium internetowe, potrzebujesz specjalnej platformy do konferencji lub seminariów internetowych. Musi umożliwiać zdalnym uczestnikom łączenie się ze sobą, rozmawianie i udostępnianie plików.

Jednym z najczęściej używanych narzędzi do obu rodzajów spotkań online jest Zoom. To wiodące rozwiązanie do komunikacji wideo używane jest przez 58% firm z listy Fortune 500. Platforma ma wiele przydatnych funkcji, takich jak nagrywanie spotkania online jako pełnometrażowe filmu czy obsługa do 1000 uczestników szkolenia online. Dostępne jest też udostępnianie ekranów i plików oraz czaty online, a także reakcje, ankiety i opcja podnoszenia ręki.

Przydatne jest tutaj rozwiązanie, które pomaga połączyć szkolenia online o produkcie z innymi działaniami edukacyjnymi, takimi jak kursy online/testy. Dlatego iSpring Learn LMS jest zintegrowany z Zoom, pozwalając na stworzenie ujednoliconego harmonogramu szkoleń. Możliwe jest również śledzenie, ilu pracowników wzięło udział w szkoleniu i jak długo w nim uczestniczyli.

Szkolenie produktowe – rodzaje i przykład

Dowiedzieliśmy się już, dlaczego szkolenie z wiedzy o produkcie jest koniecznością dla firm, które dążą do rozwoju i sukcesu. Przyjrzyjmy się teraz, jak prowadzić szkolenie produktowe i poznajmy wady oraz zalety każdego podejścia.

Szkolenie z wiedzy o produkcie w trybie offline i online

Szkolenie prowadzone w klasie (ILT) przez lata było najpopularniejszym sposobem szkolenia pracowników z wiedzy o produkcie i jego aktualizacjach. Bezpośredni kontakt między instruktorem a uczestnikami pomaga im w łatwiejszym przyswajaniu informacji. Do tego pozwala trenerowi monitorować reakcje uczniów, dostosowywać program do ich potrzeb i utrzymywać ich zaangażowanie.

Z drugiej strony szkolenie produktowe offline ma pewne wady: 

  • Prowadzenie regularnych spotkań offline wymaga znacznych kosztów: wynagrodzenie trenerów, koszty podróży, wynajmu sali szkoleniowej, materiałów drukowanych i wielu innych.
  • Musisz zebrać uczniów w jednym miejscu, odrywając ich od pracy (a obecna pandemiczna rzeczywistość sprawia, że jest to prawie niemożliwe).
  • Pracownicy w odległych biurach zawsze otrzymują informacje z opóźnieniem (chyba że Twoi trenerzy mają zaawansowane umiejętności teleportacji).

Dzięki nowoczesnym technologiom mamy rozwiązanie, które pomaga nam pokonać te wszystkie ograniczenia – są to szkolenia online. Szkolenie produktowe online sprawia, że informacje są dostępne w dowolnym miejscu i czasie. Ponadto, gdy tylko prześlesz materiały szkoleniowe do sieci, stają się one dostępne dla wszystkich jednocześnie. Biura zdalne mają dostęp do szkolenia w tym samym czasie, co wszyscy.

Aby zapewnić swoim pracownikom regularne szkolenia online, możesz skorzystać z systemu zarządzania nauczaniem (LMS). Jest to platforma internetowa do przechowywania i dystrybucji materiałów szkoleniowych przez Internet. W LMS pracownicy mają osobiste konta, na których mogą zobaczyć przypisane szkolenia , harmonogram nadchodzących szkoleń i monitorować osiągnięte wyniki. Odpowiedni LMS może zaoszczędzić managerom nauczania i rozwoju czasu codziennie spędzanego na organizowaniu i wspieraniu procesu szkoleniowego. Na przykład, iSpring Learn LMS automatyzuje większość rutynowych procesów szkoleniowych. Może automatycznie przypisywać szkolenia, wysyłać powiadomienia i przypomnienia o terminach oraz śledzić wyniki uczestników w wielu szczegółowych raportach. Zawsze możesz skorzystać z pełnej funkcjonalności iSpring Learn podczas 30-dniowego darmowego okresu próbnego.

Synchroniczne i asynchroniczne szkolenie produktowe

Szkolenie synchroniczne zakłada, że wszyscy uczniowie biorą udział w programie w tym samym czasie. W tym celu możesz zebrać ich w tradycyjnej klasie lub mogą połączyć się online za pośrednictwem platformy wideokonferencyjnej. Można również przekazać pracownikom materiały do nauki (wydrukowane lub zamieszczone online) i ustalić termin ich nauki. Będą mogli samodzielnie wybrać, kiedy się uczą i zarządzać swoim postępem. Właśnie tak działa szkolenie asynchroniczne. 

Nauczanie mieszane

Nauczanie mieszane dla szkoleń z wiedzy o produkcie jest zazwyczaj połączeniem sesji ILT i zajęć edukacyjnych we własnym tempie. Obecnie wiele firm woli korzystać z kombinacji obu metod, ponieważ dostrzegają, że działa to lepiej niż tradycyjne sesje lub e-learning.

Istnieje nieskończona ilość sposobów na mieszanie różnych metod. Na przykład możesz zacząć w swoich salonach wystawowych, aby zademonstrować produkt (synchroniczna część szkolenia offline). Następnie możesz poprosić uczestników o udział w szkoleniu online w celu pogłębienia wiedzy o produkcie i zaliczenia końcowych testów. To już asynchroniczne szkolenie online w zakresie wiedzy o produkcie.

Jeśli wykorzystujesz to w swojej firmie, wybierając LMS, musisz upewnić się, że pozwala na łączenie w szkoleniu różnych rodzajów aktywności. Czyli np. łączy szkolenia online i oceny do samodzielnej nauki oraz webinary online , tak jak robi to iSpring Learn LMS.

Jak prowadzić szkolenie produktowe – 5 wskazówek

Przekazanie pracownikom lub partnerom informacji o produkcie może wydawać się dość łatwe, jeśli znasz ten proces. Jeśli jednak chcesz, aby szkolenie przyniosło naprawdę pozytywne efekty, radzimy nie ignorować tych wskazówek.

  • Zidentyfikuj swoich odbiorców i upewnij się, że każda porcja informacji w Twoim szkoleniu będzie dla nich pomocna. Odpowiedz na następujące pytania, zanim zaczniesz pracować nad programem szkolenia. Jakie są role użytkowników szkolenia? Jaka wiedza o produkcie pomoże im osiągać lepsze wyniki? Jakie materiały są dla nich obowiązkowe, a które mogą być oferowane jako opcjonalne?
  • Reklamuj szkolenie wśród swoich odbiorców. Ten program jest w rzeczywistości Twoim produktem i musisz go “sprzedać” swoim uczniom. Musisz więc podkreślić jego wartość. Na przykład, nie mów im: “Musicie odbyć to 3-godzinne szkolenie, poznać informacje i zdać quiz na końcu”. Zamiast tego użyj pozytywnych komunikatów typu: “Zainwestujcie 3 godziny w to szkolenie i zwiększcie swoją wydajność o 40%”.
  • Podziel zawartość na mniejsze części. Aby doświadczenia podczas szkolenia produktowego były jak najlepsze, podziel informacje na małe fragmenty obejmujące jeden temat na raz. W ten sposób ułatwiasz przyswajanie informacji o produkcie i wprowadzanie ich w życie.
  • Uporządkuj informacje, aby łatwo było je znaleźć. Wydajność Twoich pracowników znacznie się poprawi, jeśli będą mieli starannie uporządkowaną bazę danych online z informacjami w jednym miejscu. Dzięki temu mogą łatwo znaleźć je podczas rozmów z klientami.
  • Nigdy nie przestawaj ulepszać swojego szkolenia z wiedzy o produkcie. Gdyby Królowa i Alicja miały okazję porozmawiać o szkoleniu produktowym w Krainie Czarów, Królowa z pewnością miałaby coś do powiedzenia. Na przykład, że „ulepszenie szkolenia z produktu wymaga całego wysiłku, aby następnym razem osiągnąć ten sam wynik”. Może dodałaby też, że „jeśli chcesz, żeby było jeszcze lepiej, musisz spróbować przynajmniej dwa razy mocniej”. Nawet, jeśli osiągnąłeś świetne wyniki, nie przestawaj szukać nowych sposobów na ulepszenie szkolenia. Zbieraj opinie uczniów, rejestruj nowe zastrzeżenia od potencjalnych klientów i regularnie pytaj zespół ds. rozwoju produktu o ich plany.

Jak przygotować szkolenie produktowe

Czas odpowiedzieć na pytanie, jak zrobić dobre szkolenie produktowe. Najlepszym sposobem na zaszczepienie pracownikom wiedzy o produkcie jest opracowanie strategii szkoleniowej. Jest na to mnóstwo metod: sesje osobiste, materiały informacyjne i przewodniki, szkolenia online. Dzisiaj skupimy się na tym, jak możesz wykorzystać wszystkie te metody za pośrednictwem systemu zarządzania nauczaniem. LMS to idealne rozwiązanie dla firm, które chcą szkolić rosnącą siłę roboczą w łatwy, wydajny i skalowalny sposób. Oto prosty przewodnik, w jaki sposób LMS może pomóc Twojej firmie w szkoleniu pracowników.

1. Stwórz spójny program szkoleń

Spójność to uniwersalny problem wśród firm. Zapewnienie każdemu pracownikowi tego samego wysokiego standardu szkolenia z produktu może być nieskomplikowanym zadaniem przy użyciu odpowiednich narzędzi. Dzięki LMS możesz tworzyć szkolenia, które ustanawiają podstawę wiedzy o produkcie i formalizują naukę, dzięki czemu jest mniej luk informacyjnych. 

2. Prosty w użyciu dla administratorów i pracowników

Jest jeden istotny czynnik, który może stanowić o sukcesie lub porażce szkolenie z wiedzy o produkcie – prostota. Dla administratora zarządzającego i prowadzącego szkolenia proces musi być szybki i nieskomplikowany. A dla pracownika szkolenie o produkcie musi być dostępne i przyjazne. Świetny LMS zostanie zaprojektowany tak, aby był łatwy w użyciu dla wszystkich użytkowników. W LearnUpon zawsze mówimy, że pracownicy powinni spędzać swój cenny czas na poznawaniu Twoich treści — a nie naszego interfejsu. Dlatego kluczowe jest wprowadzenie rozwiązania przyjaznego dla użytkownika.

3. Skalowalne szkolenie z wiedzy o produkcie

Jeżeli próbujesz przeszkolić rosnącą siłę roboczą, która niedługo powinna się podwoić lub potroić, musisz być w stanie skalować ten proces. Dzięki LMS jest to znacznie łatwiejsze, ponieważ możesz przeszkolić rosnącą liczbę pracowników online w ramach jednego rozwiązania. Co najważniejsze, nauka może odbywać się w wielu zespołach, lokalizacjach i strefach czasowych, co pozwala dotrzeć do wszystkich pracowników.

4. Zautomatyzuj czasochłonne przepływy pracy

Jedną z zalet LMS jest to, że oszczędza on Twojej organizacji tak dużo czasu. Automatyzując przepływy pracy, takie jak dodawanie użytkowników poprzez integrację, możesz na przykład:

  • Dodać nowego pracownika do systemu HR;
  • Automatycznie wysyłać informacje o użytkownikach do LMS, gdzie są tworzeni jako użytkownicy;
  • Automatycznie zapisać ich na niezbędne szkolenia lub Ścieżkę Nauki (grupę szkoleń);
  • I wysyłać automatyczne powiadomienia informujące pracowników, że zostali dodani, zapisani na szkolenie i przypominające o ukończeniu szkolenia.

5. Nauka dostosowana do urządzeń mobilnych

Nie wszyscy uczniowie są przywiązani do biurka lub mają czas na naukę przy nim. W przypadku szkoleń w ruchu, LMS przyjazny urządzeniom mobilnym umożliwia pracownikom zalogowanie się w miejscu pracy lub podczas przerwy. Mogą w dowolnej chwili odświeżyć wiedzę o produkcie.

6. Szkol ludzi tak, jak chcesz

LMS sprawia, że szkolenia są bardziej dynamiczne. Możesz mieszać i dopasowywać treści, aby zapewnić swoim pracownikom zróżnicowane doświadczenie szkoleniowe. Filmy, audio, dokumenty PDF i Word, slajdy, seminaria internetowe… razem mogą stworzyć kompleksowy obraz produktu dla pracowników. Ponadto nauka może być fakultatywna, obowiązkowa lub może być połączeniem obu. W ramach podstawowych działań pracownicy mogą wziąć udział w obowiązkowym szkoleniu z wiedzy o produkcie. Ale mogą też zapisać się na inne treści, które będą pomocne w pracy z klientem.

7. Angażujące sesje szkoleniowe

Szkolenia przedstawiające produkty powinny być nie tylko łatwo dostępne dla Twoich pracowników, ale także motywujące. Powinni czuć się zachęceni do zdobywania wiedzy. LMS do szkolenia pracowników mają wiele funkcji, które zachęcają uczniów do ciągłego pogłębiania wiedzy o produkcie. Grywalizacja i społeczne uczenie się to dwa najpopularniejsze rozwiązania. Sprawiają, że nauka jest zabawą i tematem do rozmów w Twojej firmie.

8. Mierzalne szkolenie

LMS pozwala zrobić coś potężnego – zmierzyć wpływ szkolenia. Od ukończenia szkolenia po wyniki egzaminów, możesz obserwować raporty, które pokazują, w jaki sposób wiedza o produkcie pomaga pracownikom. Oraz jakie korzyści przynosi Twoim klientom. Od dołączenia przez pracownika do firmy, po interakcje z klientem, wiedza o produkcie jest tym, na czym należy się skupić. Tworząc strategię szkolenia z wiedzy o produkcie, możesz pomóc każdemu pracownikowi uzyskać informacje niezbędne do jak najlepszej pracy. W ten sposób zadbasz również o zadowolenie wśród klientów.

Podsumowanie

Szkolenia to podstawa. Odpowiednio zaplanowane i zorganizowane szkolenie może wznieść Twój biznes na nowy poziom. Sprawić, że pracownicy są pewniejsi siebie i bardziej wydajni w swoich zadaniach. Z kolei klienci będą szczęśliwsi i bardziej zadowoleni z firmy oraz produktu. Dlaczego nie postawić na najwyższej jakości szkolenie produktowe, korzystając z w pełni funkcjonalnych wersji próbnych iSpring Suite i iSpring Learn?

Disqus Comments Loading...