Szkolenia dla pracowników: czym są i dlaczego są niezbędne

Wprowadzenie od podstaw szkolenia dla pracowników może początkowo wydawać się ogromnym wyzwaniem. W rzeczywistości nie zawsze jest to takie trudne; a przynajmniej nie musi być trudne, aby się powiodło. Zebraliśmy tutaj wskazówki i porady dotyczące najlepszych szkoleń pracowników, aby odpowiedzieć na pytanie, na jakie szkolenia postawić. Dzięki temu z łatwością zrozumiesz aktualną sytuację i będziesz na dobrej drodze, aby rozpocząć szkolenia pracownicze.

Szkolenie pracownika: czym jest i kto na nim skorzysta

Szkolenie personelu to oficjalne działania edukacyjne organizowane przez firmę w celu rozwoju pracowników. Wprowadzając je, zaczynasz celowo zarządzać uczeniem się w firmie i przygotowujesz je pod swoje cele biznesowe. Cele szkolenia pracowników są następujące:

  • Zmniejszenie wskaźnika rotacji personelu;
  • Zwiększenie liczby zakończonych transakcji lub podniesienie średniego zysku firmy;
  • Ulepszenie obsługi klienta itd.

Wszystko to i wiele więcej można osiągnąć za pomocą efektywnego szkolenia pracowników.

Według raportu Training Industry, średnie wydatki na szkolenia pracownicze dla dużych firm znacząco wzrosły. W 2017 firmy wydawały 17 mln dolarów, a w 2018 r. już 19,7 mln dolarów. Liczba ta wzrosła również dla firm średniej wielkości, z 600 000 dolarów do 2,1 miliona dolarów. Możesz się zastanawiać, dlaczego firmy inwestują tak duże kwoty w szkolenia pracownicze. Cóż, istnieje całkiem dobre uzasadnienie szkolenia pracownika przez firmę. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których firmy muszą poważnie traktować szkolenia i rozwój pracowników, i wypróbowywać różne metody szkoleniowe:

iSpring Suite

Wdrażaj szkolenia dla pracowników z treściami stworzonymi w iSpring Suite.

Darmowy okres próbny Dowiedz się więcej

Szkolenie personelu: rodzaje szkoleń

Jakie mogą być szkolenia dla pracowników? Poniżej opiszemy podstawowe i najczęściej spotykane szkolenia biznesowe z których najczęściej korzystają firmy.

Rodzaje szkolenia 1: Szkolenia personelu prowadzone przez instruktora (ILT)

Szkolenie prowadzone przez instruktora odnosi się do szkolenia, które organizowane są w klasie (rzeczywistej lub wirtualnej, w zależności od sytuacji). Może mieć więcej niż jednego instruktora, który naucza poprzez wykłady, dyskusje i demonstracje. ILT są najkorzystniejsze dla firm w przypadku skomplikowanych treści. Dzięki nim pracownicy mają możliwość bezpośredniego zadawania pytań podczas szkolenia i wyjaśniania swoich wątpliwości.

W ILT nie trzeba prezentować treści szkolenia tylko w formie wykładu. Istnieje kilka innych alternatyw. Wypróbuj metodę opowiadania historii, aby przekazywanie wiedzy było interesujące. Możesz też stworzyć panel ekspertów i pozwolić, aby pracownicy nawiązali z nimi kontakt.

Burza mózgów również jest dosyć powszechna w tym rodzaju szkolenia. Możesz poprosić, aby pracownicy zapisali swoje przemyślenia na flipcharcie lub karteczkach samoprzylepnych. Pracownicy mogą robić to indywidualnie lub w grupach w zależności od tego, co lepiej wpłynie na ich zaangażowanie. Możesz nawet rozważyć zadawanie im pytań otwartych, aby zobaczyć, na jakie pomysły wpadną.

Zalety

  • ILT ma charakter osobisty. Instruktor i pracownicy mogą wchodzić w bezpośrednią interakcję twarzą w twarz. Mogą nawzajem oceniać swoją mowę ciała i odpowiednio się dostosowywać
  • Każdy pracownik otrzymuje te same informacje w tym samym czasie
  • Pracownicy mogą natychmiast wyjaśnić wszelkie wątpliwości z instruktorem
  • Interakcje grupowe pomagają uczniom uczyć się od siebie nawzajem

Wady

  • Ten rodzaj szkolenia być dosyć kosztowny, ponieważ obejmuje dodatkowe koszty, takie jak koszty podróży i zakwaterowania dla uczniów i instruktorów. Wśród kosztów znajdują się też opłaty za miejsce szkoleniowe, sprzęt i materiały papiernicze
  • Szkolenia w klasie wiążą się z ograniczoną przestrzenią dla uczestników
  • Sprawienie, aby wszyscy pracownicy znaleźli się w jednym miejscu w tym samym czasie to logistyczny koszmar
  • Pracownicy nie mogą wykonywać codziennych zadań z powodu szkoleń o ustalonej godzinie. Wpływa to na wydajność w pracy
  • Szybkość prowadzenia zajęć zależy od najsłabszego i najwolniejszego uczestnika

Rodzaje szkolenia 2: e-learning

Z raportu firmy Roland Berger wynika, że prawie 77% firm w USA korzysta z jakiejś formy e-learningu przeprowadzając szkolenia biznesowe. Ta wysoka statystyka nie dziwi, jeśli weźmie się pod uwagę różne korzyści, jakie niesie za sobą ta forma szkolenia.

Zalety

  • Pracownicy mogą uzyskać dostęp do wiedzy w dowolnej chwili i z dowolnego miejsca
  • Nie trzeba inwestować w podróże, zakwaterowanie, miejsce, artykuły papiernicze i tak dalej
  • Pracownicy mogą wybrać własne tempo i ścieżkę nauki, jeżeli im na to pozwolisz
  • Pomaga prezentować treści szkoleniowe w angażujący sposób

Wady

  • Jeśli pracownicy nie posiadają umiejętności technologicznych, komputerowa forma szkolenia może nie być dla nich odpowiednia
  • Poważny brak elementu ludzkiego
  • Pracownicy nie mają natychmiastowego, bezpośredniego kontaktu z instruktorem, jeśli mają jakieś pytania
  • Musisz zainwestować w narzędzia autorskie i systemy zarządzania treścią/nauczaniem

Rodzaje szkolenia 3: Nauczanie mieszane

Nauczanie mieszane odnosi się do metody szkolenia, która łączy technologię z zajęciami w klasie na żywo. Pozwala uczniom uzyskać najlepsze wyniki w nauczaniu online i tradycyjnym. Mogą istnieć różne sposoby „mieszania”. Dlatego firmy muszą znaleźć model, który najlepiej wpisze się w ich cele biznesowe i przyniesie najwięcej korzyści ich pracownikom.

Firmy wybierają różnorodne rodzaje „mieszania”. Na przykład, firma Boeing wybrała model odwrócony i stworzyła rozwiązanie do nauczania mieszanego z ośmioma mikro lekcjami online. Następnie pracownicy biorący udział w szkoleniu musieli rozwiązać zadania. Po ich ukończeniu pracownicy musieli wziąć udział w czterodniowym kursie szkoleniowym na żywo. Podczas tego kursu pracownicy zapoznali się z praktycznymi przypadkami i ćwiczeniami opartymi na wiedzy, którą zdobyli podczas sesji online.

Zalety

  • Szkolenia mieszane gwarantują dużą elastyczność w prezentowaniu wiedzy uczniom. Trudne części można zaprezentować osobiście, a resztę można udostępnić online
  • Ponieważ współcześni pracownicy są w większości otoczeni przez technologię, ich zaangażowanie jest większe, gdy technologia zostaje włączona do nauki
  • Dzięki zdigitalizowanym treściom można dotrzeć do większej liczby uczniów
  • Zazwyczaj nauczanie mieszane skraca czas nauczania w klasie
  • Dzięki temu instruktorzy mają więcej czasu na tworzenie lepszych treści szkoleniowych

Wady

  • Nauczanie mieszane jest uzależnione od technologii. Jeśli infrastruktura technologiczna firmy nie jest wystarczająco silna, cel tej metody nie zostanie osiągnięty
  • Wprowadzenie solidnej infrastruktury IT wiąże się ze znaczącymi kosztami dla firmy
  • Pracownicy nie zawsze mają dobrą łączność internetową. Gdy połączenie jest wolne, pobranie zawartości może zająć dużo czasu i mogą stracić cierpliwość

Rodzaje szkolenia 4: Nauczanie immersyjne

Nauczanie immersyjne dostarcza uczniom interaktywne środowisko do nauki, w którym można odtworzyć scenariusze z prawdziwego życia lub uczyć określonych umiejętności.

Dobrym przykładem szkolenia immersyjnego jest firma Walmart, która wdrożyła szkolenia pracownicze VR dla personelu w całych Stanach Zjednoczonych. Aby poprawić doświadczenia szkoleniowe w 31 akademiach wykorzystano technologię STRIVR. Firma wykorzystała również VR do nauczenia nowych pracowników, jak radzić sobie w godzinach szczytu, sprzątać płyny rozlane w alejkach, itp.

Zalety

  • Szkolenia immersyjne utrzymują zaangażowanie u pracownika. Dzięki temu pracownicy lepiej się uczą i szybciej zapamiętują
  • Ponieważ jest to środowisko wolne od ryzyka, Twoi pracownicy mogą się uczyć bez konieczności ponoszenia konsekwencji popełnianych błędów
  • Pracownicy natychmiast otrzymują informację zwrotną o swoich działaniach. Dzięki temu wiedzą, gdzie popełnili błąd i unikają takich zachowań w miejscu pracy

Wady

  • Tworzenie szkolenia immersyjnego może być kosztowne i czasochłonne
  • Jeżeli nie uda Ci się całkowicie odtworzyć odpowiedniego środowiska, pracownicy nie poczują się, jakby naprawdę byli w pracy
  • Długotrwała ekspozycja na VR i symulacje może mieć negatywny wpływ na zdrowie pracowników
  • Niektóre platformy muszą być regularnie aktualizowane i muszę przechodzić prace konserwacyjne

Rodzaje szkolenia 5: Społeczne uczenie się

Społeczne uczenie się nie jest nowym pojęcie. Ludzie od niepamiętnych czasów uczą się od siebie nawzajem i świetnie sobie z tym radzą. Społeczne uczenie się odbywa się bez wysiłku, na przykład, gdy ludzie komunikują się ze swoimi rówieśnikami, jak wykonać zadanie. Kolejne przykłady to otrzymywanie wskazówek od przełożonego lub sprawdzanie na forum, co na dany temat myślą inne osoby. Dziś coraz więcej firm zwraca się ku tej metodzie prowadząc szkolenia biznesowe.

Różne media społecznościowe zapewniają różne sposoby na szkolenia i rozwój pracownika. Na przykład, dzięki Facebookowi możesz założyć zamkniętą grupę, która będzie służyć jako stale rozwijająca się biblioteka internetowa dla pracowników firmy. Możesz tam przesyłać materiały szkoleniowe i zadania, i rozpoczynać dyskusje dotyczące pracy. Możesz również zachęcać współpracowników do zamieszczania linków do zasobów internetowych na dany temat i przeprowadzać ankiety dotyczące procesu szkoleniowego.

Zalety

  • Ucząc innych, pracownicy mogą samodzielnie zdobywać cenną wiedzę i umiejętności
  • Społeczne uczenie się może pomóc w rozwoju społeczności naukowej firmy oraz poprawić komunikację między pracownikami i współpracę
  • Pracownicy mogą zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi, gdy jest to potrzebne

Wady

  • Ponieważ społeczne uczenie się oznacza, że wszyscy są odpowiedzialni zarówno za nauczanie, jak i uczenie się, kontrola procesu jest trudna
  • Dane pokazujące, jak działa społeczne uczenie się i umożliwiające obliczenie ROI są ograniczone
  • Bez przełożonego rozmowy mogą szybko pójść w złym kierunku i istnieje ryzyko wprowadzenia w błąd przez osoby niebędące ekspertami

Szkolenie pracowników: formularze

Sposób, w jaki wprowadzi się szkolenia pracownicze, ma kluczowe znaczenie dla efektywnej nauki w miejscu pracy. Poniżej znajdują się opisy najpopularniejszych metod i sytuacji, w których najlepiej się sprawdzą.

Samouczki wideo

Samouczki wideo to najlepsza metoda na nauczenie procesu lub przejście przez jego etapy. Zwykle nie są zbyt długie, więc pracownicy nie poświęcają na nie dużo cennego czasu. Wykorzystują kilka technik instruktażowych, takich jak instrukcje bezpośrednie, quizy, wskazówki dotyczące postępowania i tak dalej.

Jeżeli musisz stworzyć profesjonalnie wyglądające szkolenia wideo, filmiki instruktażowe i samouczki do oprogramowania, możesz to łatwo zrobić w iSpring Suite. Posiada wbudowane profesjonalne studio wideo, które pozwala na nagrywanie screencastów i filmów z kamery internetowej.

Oto, jak wygląda lekcja wideo przygotowana w iSpring:

Kursy e-learningowe

Kurs online to kurs asynchroniczny, który każdy pracownik kończy we własnym tempie. Dzięki niemu pracownicy mogą ukończyć szkolenie online, co oznacza, że nie muszą fizycznie znajdować się w konkretnej lokalizacji szkolenia. Pracownicy mogą wziąć udział w kursie w czasie wolnym, z dowolnego miejsca, na przykład w salonie lub w metrze. Dopóki mają urządzenie mobilne z internetem, pracownicy mogą uzyskać dostęp do szkolenia na żądanie.

W przeszłości tworzenie kursów było skomplikowanym zadaniem, nawet dla specjalistów w zakresie technologii. Teraz jednak można przygotowywać szkolenia e-learningowe bez umiejętności programowania. Jedyne, czego potrzebujesz, to narzędzie autorskie, takie jak iSpring Suite. Posiada ono kompletny pakiet komponentów do tworzenia wieloplatformowych interaktywnych kursów e-learningowych bezpośrednio w programie PowerPoint.

Na szczęście istnieją łatwe w użyciu narzędzia autorskie, takie jak iSpring Suite, które ułatwiają rozpoczęcie pracy.

Przykłady treści e-learningowych

Gry online

Według badań przeprowadzonych przez Metaarih, tempo wzrostu uczenia się opartego na grach w sektorze korporacyjnym jest bardzo wysokie. Stopa wzrostu na przestrzeni 5 lat robi ogromne wrażenie, jest to aż 53,4%. Wszystko sprowadza się do wzięcia nudnego zadania lub procesu i przekształcenia go w grę online, aby pracownicy byli bardziej zmotywowani.

Świetnym przykładem szkolenia opartego na grach jest gra szkoleniowa brytyjskiego McDonald’s – Till Training Game. Zapewnia pracownikom niezapomniane doświadczenie szkoleniowe wspierające wprowadzenie nowego systemu kasowego w 1300 restauracjach. Dzięki grze pracownicy poznają wewnętrzne procedury i zachęca ich do ćwiczenia umiejętności obsługi klienta. Pracownicy obsługują w niej zamówienia na czas. Muszą wykazać się znajomością systemu kasowego, jednocześnie dbając o zadowolenie klientów firmy. Elementy gier, takie jak bonusy, koła ratunkowe i panele sprawiają, że pracownicy są jeszcze bardziej zaangażowani.

Quizy online

Quizy online to rodzaj grywalizowanej nauki. Narzędzia autorskie zwykle posiadają opcję tworzenia takich quizów. Na przykład, za pomocą iSpring Suite możesz tworzyć zadania typu „przeciągnij i upuść”. Aby zobaczyć, jak to wygląda, zapoznaj się z tą demonstracją e-learningową na temat podstawowych zasad merchandisingu:

Darmowy 14-dniowy okres próbny →

Symulacje dialogów

Symulacja dialogu to ćwiczenie interaktywne, które imituje prawdziwą rozmowę. Dzięki temu pracownicy opanowują umiejętności komunikacyjne bez ryzyka ponaglania transakcji lub zniszczenia relacji z klientem.

Oto przykład symulacji dialogu przygotowanej w iSpring Suite:

Podsumowując

Żadna z opisanych powyżej metod nie może być ostatecznym złotym środkiem, nawet jeśli sprawdzała się w przeszłości. Najlepsi projektanci szkoleń mają w swoim repertuarze wszystkie te metody szkoleniowe, a nawet więcej. Ale zawsze zastanawiają się, czy jest coś nowego, co lepiej sprawdziłoby się w danej sytuacji. Różni są pracownicy, różne firmy, a więc i szkolenia pracownicze są zróżnicowane. Nic dziwnego, że istnieje wiele sposobów, dzięki którym można zwiększyć zaangażowanie uczniów i które przyniosą największe korzyści dla firmy. Wybór odpowiedniego rozwiązania do szkoleń jest naprawdę trudny. W związku z tym nie może być autonomicznym zadaniem oderwanym od całego procesu, podczas którego powstają rozwojowe szkolenia dla pracowników.

Wypróbuj w praktyce wszystkie wskazówki opisane w artykule korzystając z narzędzia autorskiego iSpring Suite. Wykorzystaj 14-dniowy darmowy okres próbny, aby zobaczyć, jak proste mogą być szkolenia dla pracowników!

Disqus Comments Loading...