Używasz starszej wersji przeglądarki. Zaktualizuj Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox lub Microsoft Edge do najnowszej wersji, aby udoskonalić doświadczenia korzystania z witryny.

image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml fb-white-10x14fb-10x14 ok-white-10x19ok-10x19 twitter-white-18x14twitter-18x14vk-white-16x11vk

Czy słowo „feedforward” przywołuje jakiekolwiek skojarzenia? Słysząc tę nazwę większości profesjonalistów automatycznie przyjdzie na myśl feedback i jest to całkiem dobry trop. Jednak feedforward jest pojęciem młodszym i nowocześniejszym. Wiedza na temat skutecznego prowadzenia biznesu i szkolenia pracowników cały czas się rozwija, co oznacza, że należy stale się dokształcać. Tylko w ten sposób można zapewnić firmie sukces. Problem w tym, że zarządzanie jest tematem niezwykle obszernym. Będąc aktywnym w zawodzie może być ciężko śledzić wszelkie nowości i ocenić, które z nich warto wykorzystać. Właśnie dlatego pokrótce wytłumaczymy, czym dokładnie jest feedforward, jakie korzyści niesie dla pracowników oraz jakie narzędzia pomogą w jego zastosowaniu.

Feedforward w firmie - wprowadzenie

Co to jest feedforward?

Po polsku, pojęcie feedforward można tłumaczyć jako „sprzężenie w przód”, co jest terminem dosyć niezgrabnym. Język polski nie do końca nadąża za nowościami, jeśli chodzi o zarządzanie, dlatego w artykule będziemy się posługiwać oryginalną wersją. Nieznajomość tej koncepcji może wynikać z tego, że wciąż jest dosyć nowa. Samo pojęcie powstało wiele lat temu, jednak jego popularyzacja i ostateczne znaczenie zostały nadane przez autora stosunkowo niedawno. Jednak o autorze metody powiemy więcej nieco później, ponieważ jest to postać, nad którą warto się pochylić. Teraz skupmy się na tym, co to jest feedforward, jaki jest jego cel i dlaczego stanowi świetne narzędzie w pracy.

Feedforward to metoda, która ma na celu przekazanie pracownikom informacji na temat ich działań. Skupia się na przyszłości i na tym, co można ulepszyć, albo zrobić inaczej, aby osiągnąć zamierzony cel. Właśnie z tego względu feedforward jest szczególnie popularny w coachingu. Opiera się na wzmocnieniu pozytywnym, a jak wiadomo większość ludzi lubi, gdy mówi się o nich dobrze. Badania na temat rozwoju jasno wskazują, że najlepszym sposobem na zwiększenie prawdopodobieństwa występowania pożądanych zachowań są pochwały, a nie kary. A wysoka skuteczność metody feedforward udowadnia, że sprawdza się to także u dorosłych.

Bardzo ważną cechą tej metody, która sprawia, że jest pozytywnie odbierana przez pracowników, jest brak oczywistej negatywnej oceny. Feedforward nie ma na celu krytykowania zachowania czy decyzji, które już wystąpiły, a jedynie wskazanie, co można poprawić. Bardzo ważne jest, aby pracownicy czuli, że głównym celem jest poprawa wyników firmy, a nie krytyka ich, jako jednostek. Dzięki temu pracownicy są w stanie podejść do otrzymywanych informacji z dystansem, a nawet je docenić. Feedforward rozwija też u pracodawców umiejętność chwalenia podwładnych, co przyczynia się do budowania lepszych relacji w firmie. Jeśli zaś chodzi o pracowników, to czują, że mają pewną kontrolę w pracy, ponieważ są częścią podejmowanych decyzji.

Jak jednak łatwo wprowadzić feedforward? Oczywiście można postawić na rozmowy z pracownikami, jednak to sprawdza się głównie przy pracy w biurze. Tego typu rozmowę najlepiej przeprowadzić twarzą w twarz. Jednak istnieje bardzo prosty sposób na to, aby technika feedforward stała się częścią Twoich systemów i objęła pracowników zdalnych.

iSpring Learn LMS

Wystarczy, że postawisz na odpowiednie narzędzia. Jedną z ciekawszych opcji stanowi iSpring Learn. Jest to platforma szkoleniowa, która pomaga rozwijać kompetencje nawet najlepszych specjalistów. Spójrzmy jeszcze na przykłady metody feedforward, abyś lepiej zrozumiał, o czym mówimy. Ogromną jej zaletą jest to, że nie wymaga szczególnych umiejętności informatycznych ani wiedzy. Dzięki przystępnemu interfejsowi i kreatorowi treści każdy może szybko i sprawnie przygotować plan działania, a następnie dostarczyć go do pracowników. Oprócz tego iSpring Learn oferuje szeroki wachlarz opcji, które ułatwiają zarządzanie firmą. Program umożliwia usprawnienie przepływu pracy, zwiększenie zaangażowania pracowników oraz podwyższanie ich kompetencji m.in. poprzez zastosowanie lekcji wideo oraz interaktywnych zadań. Dodatkowo oferuje rozbudowane narzędzie do raportowania, aby monitorować wszystkie aspekty oraz skuteczność szkolenia. Jeśli chcesz sprawdzić, czy właśnie tego narzędzia szukasz, pobierz darmową wersję próbną iSpring Learn.

iSpring Learn LMS

Zaimplementuj skuteczny feedforward za pomocą przyjaznego dla użytkownika i niezawodnego systemu iSpring Learn LMS.

Darmowy okres próbny Dowiedz się więcej

Feedforward – przykłady

Wyobraź sobie następującą sytuację: oferujesz usługi online, ale pracownikowi zajmującemu się obsługą klienta zdarza się udzielać klientom błędnych informacji. Prowadzi to nie tylko do nieporozumień oraz skarg ze strony klientów, ale też do zmniejszenia sprzedaży. W tej sytuacji feedback mógłby brzmieć: „Klient otrzymał nieprawidłową informację na temat jednej z naszych usług. Z tego powodu wycofał się z zakupu. Jak do tego doszło?” Choć pracodawcy stwierdzenie to może się wydawać niewinne, pracownik słyszy, że z jego powodu firma poniosła straty. Nie może jednak naprawić błędu, ponieważ klient nie jest już zainteresowany ofertą. Spójrzmy teraz na potencjalny feedforward: „Oto dokument z informacjami na temat oferowanych przez nas usług. Wprowadziliśmy pewne zmiany, więc proszę, abyś zapoznał się z nimi uważnie. W razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze możesz poprosić mnie o pomoc. Może tak być?” Pracownik otrzymuje informację o tym, że musi się dogłębniej zapoznać z ofertą firmy, ale jednocześnie nie czuje się krytykowany. Zostaje również zapewniony, że nie jest w tym sam i zawsze może z kimś porozmawiać, jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy.

Kolejna sytuacja: pracownica nie wprowadza regularnie danych do systemu, co utrudnia przepływ pracy i wprowadza zamieszanie. Feedback: „Joanno, znowu nie mogę znaleźć w systemie danych kontaktowych do (firmy). Marnuję przez to cenny czas. Ile razy mam Ci o tym przypominać?” W tym komunikacie wyraźnie czuć irytację i niezadowolenie pracodawcy, co wywołuje stres u pracownicy. A teraz feedforward: „Joanno, chciałbym, aby od teraz dane w systemie były aktualizowane w ciągu 24 godzin. Bardzo ułatwi mi to wykonywanie zadań i usprawni naszą pracę. Taki termin jest chyba odpowiedni?”

Przykłady te pokazują, że feedforward stanowi pozytywną zachętę, przez co pracownicy są zmotywowani do rozwijania umiejętności i pogłębiania wiedzy. Przejrzysty komunikat na temat pozytywnych zmian zawsze stanowi klucz do sukcesu.

Warto też podkreślić, że feedforward jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które przejmują nowy zespół. W tej sytuacji przeszłe działania nie są tak istotne, najważniejsze jest poznanie pracowników i jasne określenie oczekiwań. Angażując pracowników w tworzenie planu działań zdobywa się ich zaufanie i szacunek.

Feedforward i Marshall Goldsmith

Zarządzanie wyglądałoby zupełnie inaczej, gdyby nie publikacje i metody stworzone przez Marshalla Goldsmitha. Goldsmith, który może się pochwalić tytułem profesora, uznawany jest za jednego z najważniejszych specjalistów w tej dziedzinie. Nawet, jeśli po raz pierwszy słyszysz to nazwisko, to prawdopodobnie już korzystasz z jego metod. To on udoskonalił, a może nawet stworzył, ocenę 360-stopni (pochodzenie tej oceny nie jest do końca jasne). Każdy, kto kiedykolwiek zajmował się ewaluacją pracowników, słyszał o tej metodzie. Jest powszechnie wykorzystywana ze względu na swoją wszechstronność oraz kompletność uzyskiwanych informacji. Popularność metod stworzonych przez Goldsmitha udowadnia, że doskonale rozumie on potrzeby pracodawców i pracowników.

Marshall Goldsmith to bez wątpienia wybitna osobowość w świecie zarządzania. I to właśnie Marshall Goldsmith rozpowszechnił feedforward. Doszedł on do prostego, lecz genialnego wniosku: „łatwiej pokazać ludziom, jak zrobić coś lepiej, niż udowadniać, że nie mają racji”. I tak powstał feedforward, który ma na celu uwolnienie ludzkiego potencjału poprzez pozytywną komunikację. Według autora, feedforward należy rozpocząć od zastanowienia się, co należy zmienić lub ulepszyć. Następnie trzeba przekazać pracownikowi swoje oczekiwania, co powinno mieć miejsce w rozmowie jeden na jeden. Należy skupić całą swoją uwagę na pracowniku i jego zadaniach. Kolejnym krokiem jest zaangażowanie rozmówcy w działanie poprzez zapytanie, czy ma jakiś pomysł na to, jak wdrożyć zmiany. Na tym etapie ważne jest, aby nie krytykować ani nie oceniać pomysłów pracownika. Ostatnim krokiem jest podziękowanie za współpracę i wdrożenie planu w życie.

Czym feedforward różni się od feedbacku

Feedback a feedforward – co je różni?

Na samym początku wspomnieliśmy, że feedback i feedforward są ze sobą powiązane. Obie te metody skupiają się na przekazaniu informacji na temat pewnych działań pracownika. To, co je różni, to cel. Feedback jest chyba najpopularniejszą obecnie metodą ewaluacji działań pracowników i zawsze odnosi się do przeszłości, do tego, co już zaszło. W związku z tym zazwyczaj stanowi krytykę zachowań pracowników, ponieważ skupia się głównie na analizie błędów, aby nie zostały powtórzone. Z kolei mniej popularny feedforward zawsze dotyczy przyszłości. Nie ocenia tego, co pracownik robił, a jedynie skupia się na tym, co można zrobić lepiej, albo po prostu inaczej. Feedforward sprzyja pogłębieniu wiedzy, ponieważ oferuje wskazówki na temat skuteczniejszych i wydajniejszych rozwiązań. Dzięki temu feedforward jest lepiej odbierany przez pracowników i zwiększa ich zaangażowanie w wykonywane zadania. Feedback jest komentarzem do rzeczy, których nie można już poprawić, co może powodować frustrację. Zwłaszcza, jeśli cel nie został zrealizowany, pracownicy czują wtedy, że ponieśli porażkę. Z kolei feedforward pozwala uniknąć błędów, ponieważ wszelkie informacje i zasoby zostają przekazane zanim pracownik podejmie się zadania. Czy to oznacza, że należy całkowicie porzucić feedback na rzecz feedforwardu? Niekoniecznie. Oba te sposoby mają swój czas i miejsce, ale należy pamiętać, że feedback nie powinien być już dominującą metodą.

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że feedforward zasługuje na więcej uwagi wśród polskich specjalistów. Jest metodą, którą warto wdrożyć nie tylko dla dobra firmy, ale też pracowników. Przez to, że skupia się na przyszłości, zmienia nastawienie pracowników do wprowadzania zmian i zachęca do rozwijania wiedzy. Zapobieganie błędom jest równoważne zapobieganiu stratom, dlatego warto zainwestować w narzędzia, które umożliwią szybkie wdrożenie tej metody. Z pomocą przychodzą tu programy typu iSpring Learn, dzięki którym z dnia na dzień można ulepszyć zarządzanie firmą. A ponieważ dostępny jest darmowy okres próbny iSpring Learn możesz bez ryzyka sprawdzić feedforward w praktyce.

iSpring Learn
Łatwy feedforward z iSpring Learn
Darmowy okres próbny