Kultura organizacyjna: co to jest

Budowanie firmy to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Jednym z nich jest kultura organizacyjna – niedoceniany bohater stojący za sukcesem firmy. Kultura firmy to coś więcej niż tylko dobre relacje w zespole czy pozytywna atmosfera. To fundament, na którym stoi organizacja. W artykule postaramy wyjaśnić, co kryje się pod pojęciem “kultura organizacyjna”, co to jest i jak można na nią wpłynąć poprzez szkolenia korporacyjne.

iSpring LMS

Wzmocnij kulturę organizacyjną dzięki nowoczesnemu e-learningowi.

Darmowy okres próbny Dowiedz się więcej

Kultura organizacyjna – co to jest

Zanim zastanowimy się nad tym, jak kształtować kulturę, musimy zdefiniować, czym dokładnie jest kultura organizacyjna.

Kultura organizacyjna – co to jest

Definicja kultury organizacyjnej

Pod pojęciem kultury organizacyjnej kryją się wartości oraz wzorce zachowań, które firma chce wdrażać i pielęgnować. Celem kultury organizacyjnej jest integracja pracowników, budowanie wspólnej tożsamości oraz wyróżnienie firmy na tle konkurencji. Powinna dawać pracownikom poczucie bezpieczeństwa i przynależności, a także motywować ich do ciągłego rozwoju. Do kultury organizacyjnej zaliczamy również procesy i metody stosowane w firmie.

Podstawowe wartości i wspólne przekonania

U podstaw kultury organizacyjnej leżą wspólne wartości i przekonania, które kształtują zachowanie pracowników i kierują podejmowanymi przez nich decyzjami. Pracownicy firm, które doceniają pracę zespołową, chętniej i efektywniej współpracują z kolegami z zespołu. Nastawienie na rozwój zachęca pracowników do innowacji, gdy tymczasem sztywne zasady czynią pracowników ostrożniejszymi.

Normy, zachowania i praktyki w miejscu pracy

Kultura organizacyjna dostarcza jasne ramy, które określają, jak pracownicy mają się zachowywać oraz jak powinny wyglądać ich interakcje ze współpracownikami i klientami. Jej kluczowymi elementami są normy, zachowania oraz praktyki w miejscu pracy. Normy to formalne i nieformalne zasady, które określają akceptowalne i pożądane zachowania. Z kolei pod pojęciem zachowań kryją się oczekiwane działania oraz postawy pracowników, takie jak bycie uprzejmym, rzetelne wykonywanie obowiązków czy umiejętność zachowania poufności. Praktyki to wykorzystywane w firmie metody oraz procesy, które muszą znać wszyscy pracownicy.

Typy kultury organizacyjnej

Kultura organizacyjna rozwija się i dopasowuje do potrzeb organizacji i pracowników. Nie istnieje więc jeden model, który sprawdzi się w każdej firmie.

Typy kultury organizacyjnej

Przegląd modeli kultury organizacyjnej

Współcześnie wyróżnia się cztery główne modele kultury organizacyjnej, które zostały wyodrębnione przez Roberta Camerona i Roberta Quinna. Znajdziemy wśród nich kulturę rynku, hierarchii, adhokracji oraz klanu. Firma może sztywno trzymać się jednego modelu, jednak dużo częściej spotykane jest mieszanie i łączenie różnych modeli. Ma to na celu idealne dostosowanie kultury organizacyjnej do misji firmy.

Typy kultury i doświadczenia pracowników

Kultura klanu często wybierana jest przez mniejsze przedsiębiorstwa, ponieważ charakteryzuje się silnym poczuciem przynależności do grupy. Firma stara się stworzyć rodzinną atmosferę, w której stawia się na współpracę. W kulturze adhokracji istotna jest innowacyjność. Wiąże się to z ciągłymi zmianami oraz dużą dynamiką pracy. W tej kulturze stawia się na proaktywność i nieszablonowe myślenie. Kultura rynku stawia nacisk na osiąganie celów i zwiększanie wyników finansowych. Pracownicy są zmotywowani, nastawieni na sukces i gotowi rywalizować ze sobą nawzajem. Z kolei kultura hierarchii opiera się na sztywnych zasadach i nie priorytetyzuje kontaktów międzyludzkich. Najważniejsza jest precyzja procesów, jednolitość oraz wysoka skuteczność.

Dopasowanie typu kultury do strategii biznesowej

Za wyborem modelu kultury stoją nie tylko preferencje kierownictwa, ale przede wszystkim potrzeby i wymagania branży. Dostosowanie kultury do strategii biznesowej musi być przemyślanym procesem. Wartości, zachowania i procesy powinny być kształtowane z myślą o wypełnianiu strategii biznesowej. Wybór typu kultury należy zacząć od oceny obecnej kultury, zidentyfikowania obszarów, które wymagają poprawy, określenia oczekiwań oraz zaprojektowania procesów. W ten sposób można osiągnąć długoterminowy sukces. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w kulturę firmy zaangażowany powinien być cały personel, wraz z kadrą kierowniczą, która powinna dawać przykład pracownikom.

Dlaczego kultura organizacyjna jest ważna

Niemożność jednoznacznego określenia cech i funkcji kultury organizacyjnej utrudnia dostrzeżenie jej wartości. Oto kilka powodów, dlaczego należy pielęgnować kulturę organizacyjną:

Dlaczego kultura organizacyjna jest ważna

Kultura organizacyjna i zaangażowanie pracowników

Kultura organizacyjna może być skutecznym narzędziem zwiększania zaangażowania pracowników, ponieważ sprawia, że czują się odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale też za firmę. Dzięki wspólnym wartościom i wsparciu rozwoju oraz zachęcaniu do innowacji sukces firmy staje się sukcesem pracownika.

Retencja pracowników, lojalność i zmniejszenie wypalenia zawodowego

Poczucie przynależności do grupy buduje lojalność wobec firmy, co z kolei przekłada się na mniejszą rotację pracowników. Firmy, które dbają o to, aby pracownicy mieli poczucie celu, a atmosfera w pracy była przyjemna, mogą uchronić pracowników przed wypaleniem zawodowym. Wspierająca kultura organizacyjna ułatwia dostrzeżenie pierwszych objawów wypalenia oraz natychmiastowe podjęcie działań naprawczych.

Wpływ kultury organizacyjnej na wyniki biznesowe

Dostosowanie kultury organizacyjnej do celów biznesowych może skutecznie pomóc w ich osiągnięciu. Pracownicy mają jasny obraz oczekiwań i zależy im na sukcesie firmy, co przekłada się na szybsze osiąganie celów. Kultura, która stawia na innowacyjność i zachęca pracowników do podejmowania ryzyka, pozwala na szybkie dostosowanie się do zmian na rynku oraz zwiększoną wydajność.

Kultura organizacyjna i szkolenia korporacyjne

Szkolenia nie tylko rozwijają wiedzę i umiejętności pracowników, ale mogą też wspierać tworzenie kultury w korporacji.

Kultura organizacyjna i szkolenia korporacyjne

Szkolenia korporacyjne jako mechanizm kształtowania kultury

Szkolenia firmowe to jeden z pierwszych i najskuteczniejszych sposobów na przekazanie informacji o kulturze obowiązującej w firmie. Programy szkoleniowe pomagają zdefiniować podstawowe wartości, dzięki czemu przestają być one abstrakcyjne. Dodatkowo, pracownicy od razu nabywają umiejętności niezbędne do realizowania celów oraz poznają procedury i zasady obowiązujące w firmie.

Onboarding jako fundament kultury organizacyjnej

Onboarding, czyli proces wdrażania pracowników, powinien być pierwszym spotkaniem nowego pracownika z kulturą firmy. W trakcie onboardingu pracownik poznaje obowiązujące w organizacji normy etyczne, dowiaduje się, jakich zachowań oczekuje od niego firma oraz czego sam może się po niej spodziewać. Poznaje główne wartości oraz preferowane metody komunikacji. Rozpoczyna się również proces budowania relacji w zespole – ma to miejsce zwłaszcza, gdy stosuje się mentoring.

Kształcenie ustawiczne i wzmacnianie kultury

Kształcenie ustawiczne to proces nauki i rozwoju przez całe życie. Pomaga zachować elastyczność oraz dostosowywać się do zmian w firmie i na rynku. Kształcenie ustawiczne wspiera kulturę organizacyjną poprzez zmianę podejścia pracowników, którzy zaczynają być nastawieni na rozwój, ale też uczą się akceptować porażki. Rozbudza w nich ciekawość, która zachęca do odkrywania różnych opcji i rozwiązań. Nauka przez całe życie uczy również dzielenia się wiedzą oraz zachęca do współpracy, co prowadzi do wspólnego wzrostu całego zespołu.

Wykorzystanie e-learningu i iSpring do wzmacniania kultury organizacyjnej

E-learning może być czymś więcej niż tylko sposobem na rozwój kompetencji. Z pomocą nowoczesnych narzędzi, takich jak iSpring, można skutecznie budować i rozwijać kulturę w organizacji.

Przekazywanie kultury organizacyjnej poprzez e-learning

Skuteczna komunikacja kultury organizacyjnej za pomocą e-learningu odbywa się poprzez włączenie wartości, zachowań oraz metod pracy do szkolenia. Można to zrobić poprzez wykorzystanie z życia wziętych scenariuszy i przykładów, które w jasny sposób odzwierciedlają oczekiwania wobec pracowników. Elementy interaktywne pomagają doświadczyć kultury, gdy pracownik odbywa szkolenie zdalnie.

Onboarding pracowników zdalnych z naciskiem na kulturę organizacyjną

Pracownicy zdalni mogą mieć trudności z nawiązaniem więzi i zrozumieniem kultury, która panuje w firmie. Onboarding musi więc zostać zaprojektowany tak, aby pracownik poczuł, że jest częścią czegoś większego. Można to osiągnąć poprzez przydzielenie nowemu pracownikowi mentora, który nie tylko będzie nadzorował szkolenie, ale będzie też spotykał się z pracownikiem na wideorozmowach. Misję firmy można również przekazać poprzez wykorzystanie filmów i interaktywnych scenariuszy. Ważne jest również konsekwentne stosowanie tonu, którym należy posługiwać się w firmie oraz identyfikacji wizualnej w celu utrwalenia zasad i norm.

Monitorowanie zaangażowania i wypalenia zawodowego za pomocą ankiet pracowniczych

Wykorzystanie ankiet pracowniczych to skuteczny sposób na utrzymanie kontaktu z pracownikami i szybkie wykrycie problemów. Ankiety te są krótkie, ale przeprowadzane w regularnych odstępach mogą dostarczyć wiele wartościowych informacji. Na ich podstawie przełożeni mogą przygotować plan naprawczy oraz zaoferować pomoc pracownikom, którzy czują się przeciążeni pracą. iSpring Suite umożliwia błyskawiczne przygotowanie ankiet dzięki bogatej gamie szablonów oraz typów pytań.

iSpring Suite umożliwia błyskawiczne przygotowanie ankiet dzięki bogatej gamie szablonów oraz typów pytań.

Przygotowaną ankietę można dostarczyć pracownikom za pomocą iSpring LMS.

Przygotowaną ankietę można dostarczyć pracownikom za pomocą iSpring LMS.

Dzięki opcji automatyzacji nigdy nie zapomnisz o przeprowadzeniu ankiety. Skorzystaj z bezpłatnego okresu próbnego iSpring Suite, aby przekonać się, jak szybko i łatwo można przygotować ankiety pracownicze.

Sprawdzanie zrozumienia wartości i celów firmy

Mierzenie poziomu zrozumienia wartości i celów jest niezbędne do zapewnienia spójności i budowania poczucia wspólnego celu w firmie. iSpring LMS nie tylko dostarczy pracownikom przygotowane w iSpring Suite ankiety, ale też automatycznie wygeneruje raporty zawierające podsumowanie zebranych danych.

iSpring LMS automatycznie wygeneruje raporty zawierające podsumowanie zebranych danych

Dzięki automatyzacji przełożeni mogą skupić się na tym, co najważniejsze – strategicznym kierowaniu szkoleniem pracowników w celu skutecznego rozwoju kultury organizacyjnej.

Budowanie zrównoważonej kultury organizacyjnej

Wiemy już, czym jest kultura organizacyjna, co to oznacza dla firmy i dlaczego wspólne wartości są tak istotne. Jednak rozmawiając o kulturze organizacyjnej, należy pamiętać, że jest ona długoterminowym zasobem, który kształtuje sukces firmy oraz zmniejsza rotację pracowników. Szkolenia korporacyjne i e-learning odgrywają kluczową rolę w jej budowaniu i utrzymywaniu, a narzędzia takie jak iSpring LMS pomagają skalować ten proces. iSpring LMS oferuje elastyczne i angażujące narzędzia do rozwoju, które pozwalają dotrzeć do wszystkich pracowników oraz dostosować szkolenia do ich osobistych potrzeb. Możliwość konfigurowania modułów szkoleniowych, automatyzacji i przeprowadzania ankiet pracowniczych zapewnia stały rozwój kultury organizacyjnej, niezależnie od wielkości firmy. Dzięki darmowemu okresowi próbnemu sprawdzisz, jak iSpring LMS może pomóc skalować i rozwijać kulturę organizacyjną w Twojej firmie.

iSpring LMS
Rozwijaj kulturę organizacyjną firmy z pomocą iSpring
Wypróbuj za darmo