ścieżka kariery zawodowej

Wybór odpowiedniej ścieżki kariery spędza sen z powiek wszystkim młodym ludziom, a także tym, którzy planują zmienić pracę. Ścieżka kariery zawodowej częściowo decyduje bowiem o przyszłości nie tylko zawodowej, ale też osobistej. Dlatego przed podjęciem zatrudnienia warto zastanowić się nie tylko nad własnymi celami, ale też potrzebami i wymaganiami rynku. Przyjrzyjmy się elementom składającym się na ścieżkę kariery, możliwościom rozwoju, a także przykładom ścieżek kariery o wysokim potencjale.

iSpring LMS

iSpring LMS: nowoczesne wsparcie przy wyborze ścieżki kariery zawodowej.

Darmowy okres próbny Dowiedz się więcej

Wprowadzenie do ścieżki kariery zawodowej

Jeszcze do niedawna pod pojęciem „ścieżki kariery” krył się jeden, standardowy model rozwoju zawodowego. Jednak nowoczesne spojrzenie na ścieżkę kariery potrafi zaskoczyć.

Współczesne spojrzenie na ścieżkę kariery

Ścieżka kariery zawodowej skupia się w dużej mierze na potrzebach i celach pracownika. Nowoczesne ścieżki kariery oferują dużą elastyczność i różnorodne opcje rozwoju, aby zwiększać zaangażowanie pracowników. Pracodawcy zaczęli dostrzegać, że możliwość personalizacji ścieżki rozwoju ma pozytywny wpływ nie tylko na pracowników, ale też wyniki osiągane przez organizację. W związku z tym coraz częściej można spotkać się z zaangażowaniem pracodawców w rozwój pracowników poprzez kursy oferowane wewnątrz firmy.

Dlaczego ważne jest zrozumienie kierunku swojej kariery

Wybranie odpowiedniej ścieżki nie jest łatwe, ale wiąże się z ogromnymi korzyściami. Planowanie kariery zapewnia przejrzystość i kierunek rozwoju, pozwala ustalać cele długo- i krótko-terminowe, a także zwiększa szanse na zatrudnienie dzięki strategicznemu rozwojowi umiejętności. Poprawia także wydajność i otwiera drogę do wysokich zarobków. Ostrożne zaplanowanie kariery może również zagwarantować zatrudnienie oraz zwiększyć zadowolenie z pracy.

Główne typy ścieżek kariery

Spośród różnych ścieżek kariery najczęściej wyróżniane są cztery główne typy ścieżek zawodowych:

Główne typy ścieżek kariery

Liniowa ścieżka kariery zawodowej

Liniowa (lub linearna) ścieżka kariera to najbardziej tradycyjny model rozwoju kariery. Charakteryzuje się wieloletnim zatrudnieniem w jednej firmie i systematycznym wspinaniem się po szczeblach kariery. Pracownik zazwyczaj rozpoczyna na najniższej pozycji i wraz ze wzrostem doświadczenia oraz wiedzy, awansuje na wyższe stanowiska. Awans jest ustrukturyzowany, a pracownik skupia się na jednej branży. Miarą sukcesu jest osiągnięte stanowisko oraz status.

Pozioma ścieżka kariery

Ścieżka ta, znana również jako ścieżka horyzontalna, wiąże się z rozwojem umiejętności, który niekoniecznie jest połączony z awansem. Pracownicy zmieniają stanowiska lub działy wewnątrz organizacji, aby zdobyć doświadczenie i lepiej zrozumieć firmę, dla której pracują. Pozioma ścieżka kariery często wybierana jest ze względu na różnorodność oraz wyzwania, którą oferuje.

Spiralna ścieżka kariery

Spiralna ścieżka kariery jest nieliniowa i jest związana ze stosunkowo częstą zmianą miejsca pracy. Często stanowiska są ze sobą powiązane, aby pracownik mógł wykorzystywać i stale rozwijać już posiadane umiejętności. Spiralna ścieżka kariery zapewnia rozwój szerokiego zakresu umiejętności, ale nie gwarantuje regularnych awansów.

Elastyczna ścieżka kariery

Ten typ ścieżki kariery jest najmniej tradycyjny, ale umożliwia dostosowanie kariery do swoich celów oraz różnych okoliczności życiowych. Pracownik dowolnie zmienia nie tylko stanowiska czy działy, ale też branże. Elastyczna ścieżka kariery charakteryzuje się wysokim poziomem zadowolenia pracownika, którego kariera rozwija się zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami. Ułatwia też zachowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym.

Rola e-learningu w rozwoju ścieżek kariery

Rozwój ścieżki kariery wiąże się nie tylko z praktyką, ale też systematycznym nabywaniem i uzupełnianiem wiedzy. iSpring LMS może zapewnić pracownikom łatwy dostęp do e-learningu – wszystkie niezbędne materiały znajdują się w jednym, cyfrowym miejscu. Dzięki temu pracownicy mogą uczyć się w dogodnym dla siebie czasie i miejscu. Oprócz tego w iSpring LMS można przygotować indywidualne ścieżki edukacyjne dla spersonalizowanego rozwoju. Z kolei iSpring Suite umożliwia naukę dostosowaną do indywidualnych potrzeb pracowników. Interaktywne symulacje pozwalają ćwiczyć i przygotować się do różnych, imitujących prawdziwe życie sytuacji bez wychodzenia z domu.

Interaktywne symulacje w iSpring Suite

Wszystkie te funkcje można przetestować podczas darmowego okresu próbnego iSpring Suite.

Kluczowe elementy silnej ścieżki kariery

Aby zbudować silną ścieżkę kariery, należy pamiętać o pięciu najważniejszych elementach:

Umiejętności i kompetencje

Wejście na wymarzoną ścieżkę kariery wymaga nie tylko chęci, ale przede wszystkim odpowiednich umiejętności i kompetencji. Zwiększają one szanse na awans, dlatego warto stawiać na kształcenie ustawiczne i wykazywać inicjatywę w zakresie rozwoju umiejętności. W celu poznania mocnych i słabych stron pracowników można skorzystać z oceny 360 stopni, która jest dostępna w iSpring LMS. Informacje są zbierane z kilku różnych źródeł, a wzyskane wyniki pozwalają szybko uzupełnić braki w wiedzy, a także sprawdzić, czy wybrana ścieżka rozwoju jest odpowiednia dla pracownika.

Ocena 360 stopni w iSpring LMS

Wykształcenie i kwalifikacje zawodowe

Nie każda ścieżka kariery wiąże się z formalnym wykształceniem. Jednak wraz ze zwiększeniem dostępu do edukacji coraz częściej jest ono pożądane nawet na stanowiskach, które dotychczas tego nie wymagały. Odpowiednie wykształcenie oraz kwalifikacje pozytywnie wpływają na odbiór pracownika oraz jego reputację. Istnieją również zawody, których wykonywanie wiąże się z posiadaniem konkretnych certyfikatów oraz stopni naukowych.

Doświadczenie zawodowe

Budując ścieżkę kariery, która nie jest linearna, trzeba ostrożnie dobierać miejsca i stanowiska pracy. W miarę możliwości należy aplikować na stanowiska, które są pośrednio lub bezpośrednio związane z docelową karierą. Pozwala to rozwinąć odpowiednie umiejętności, ale też nawiązać kontakty z osobami z branży, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.

Umiejętności twarde i miękkie

Kompetencje twarde to umiejętności niezbędne do wykonywania danej pracy, takie jak umiejętność obsługi programów czy znajomość języków obcych. Z kolei kompetencje miękkie to umiejętności społeczne, do których zaliczamy m.in. umiejętność skutecznej komunikacji czy pracy w grupie. Zapotrzebowanie na umiejętności twarde i miękkie różni się w zależności od stanowiska. Aby zbudować silną ścieżkę kariery zawodowej, należy zacząć od ustalenia, jakie umiejętności są najważniejsze. Kolejnym krokiem jest ich przyswojenie lub dalszy rozwój.

Certyfikacje online i microlearning

Szkolenia zdalne oferują dostęp do niezliczonych źródeł nauki. Umożliwiają nabywanie kwalifikacji bez wychodzenia z domu, wyrównując szanse na rozwój. Microlearning pozwala z kolei na naukę w dowolnym miejscu i czasie dzięki krótkim, łatwym do przyswojenia mini-lekcjom. Pracodawcy mogą zapewnić swoim pracownikom dostęp do certyfikacji i microlearningu za pomocą iSpring LMS. Platforma automatycznie wystawi certyfikaty po ukończeniu kursu oraz pozwoli szybko dostosować szkolenia do urządzeń mobilnych, dając pracownikom możliwość nauki w podróży.

Jak określić swoją ścieżkę kariery zawodowej

Wybór ścieżki kariery powinien być przemyślanym, a nie spontanicznym wyborem. W jego dokonaniu pomogą:

Samoocena i identyfikacja mocnych stron

Ocena mocnych i słabych stron pozwala zbudować jasny obraz swoich możliwości oraz stworzyć osobisty plan rozwoju. Dzięki temu można podejmować strategiczne i przemyślane decyzje dotyczące rozwoju kariery. Pozwala to również określić swoją wartość, co jest szczególnie przydatne podczas rozmów o pracę czy awans.

Tworzenie spersonalizowanego planu nauki

Każdy człowiek ma inne preferencje i potrzeby w zakresie nauki, a także inne tempo uczenia się. Stworzenie spersonalizowanego planu nauki nie tylko zaspokoi indywidualne potrzeby pracownika, ale umożliwi dostosowanie jej do celów organizacji. 

Korzystanie z platform e-learningowych w celu poznania różnych opcji

Platformy e-learningowe oferują szereg funkcji, które mogą pomóc pracownikowi odkryć, która ścieżka kariery jest dla niego najlepsza. Nieograniczony dostęp do materiałów oraz możliwość eksploracji bez ryzyka porażki ułatwiają pracownikowi podjęcie ostatecznej decyzji.

Jak e-learning przyspiesza rozwój kariery

E-learning może stanowić wsparcie dla rozwoju kariery, jednocześnie przyczyniając się do osiągnięcia celów biznesowych firmy.

Elastyczność i dostępność nauki cyfrowej

E-learning umożliwił pokonanie dotychczasowych barier fizycznych, dając równe możliwości nauki niezależnie od miejsca zamieszkania czy sprawności fizycznej. Dostosowuje się również do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych poprzez możliwość dodania napisów, kompatybilność z urządzeniami mobilnymi i inne funkcje dostępności. Platformy do e-learningu, jak iSpring LMS, ułatwiają rejestrację na szkolenia, a także zapewniają nieograniczony dostęp do materiałów. Z funkcjami iSpring LMS można zapoznać się podczas bezpłatnego okresu próbnego.

iSpring LMS

Możliwości przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji

Dzięki e-learningowi można rozpocząć proces przekwalifikowania lub dalszego podnoszenia kwalifikacji bez wychodzenia z domu. Certyfikaty uzyskiwane po ukończeniu szkolenia coraz częściej są traktowane na równi z certyfikatami z tradycyjnych szkoleń. Ucząc się zdalnie, można sięgać po materiały i kursy z całego świata, zwiększając swoje szanse na zatrudnienie.

Zmiana kariery z pomocą e-learningu: historia sukcesu

Nauka zdalna wspiera lub pomaga zmienić ścieżkę kariery nie tylko w teorii, ale i w praktyce. Dzięki kursowi zorganizowanemu przez Google Dominika zmieniła karierę mimo jednoczesnej pracy na etacie i opieki nad dziećmi. Podczas kursu poznała strategie marketingowe i jeszcze w jego trakcie znalazła zatrudnienie w branży modowej. Podobny sukces w szkoleniu pracowników zauważyła firma Jitasa. Dzięki wprowadzeniu e-learningu zapewniła jednolitość szkoleń, a prawie wszyscy pracownicy zaangażowali się w swój własny rozwój zawodowy.

Przykłady ścieżek kariery w różnych branżach

Oto kilka przykładowych ścieżek kariery, które warto rozważyć, przygotowując się do wejścia na rynek pracy lub szukając nowej drogi rozwoju:

Technologia i IT

Branża technologiczna jest jedną z najbardziej pożądanych ze względu na potencjalne wysokie zarobki oraz dużą różnorodność stanowisk. Decydując się na karierę w IT, można brać pod uwagę między innymi tworzenie programów, cyberbezpieczeństwo, zarządzanie projektami IT, analitykę danych czy cloud computing.

Biznes i zarządzanie

Biznes i zarządzanie również zaliczają się do popularnych ścieżek kariery, ponieważ często charakteryzują się niskim progiem wejścia. Wśród ścieżek kariery znajdziemy tu zarządzanie projektami, zarządzanie zasobami ludzkimi, konsulting, analitykę biznesową, sprzedaż i wiele innych.

Opieka zdrowotna

Specyfiką branży medycznej jest duży wybór zawodów, które są wspomnianymi już zawodami regulowanymi. Oznacza to, że do ich wykonywania wymagane jest spełnienie narzuconych przez prawo warunków. Z tego względu powstaje coraz więcej szkoleń internetowych, które umożliwiają stałą aktualizację wiedzy bez marnowania czasu na dojazdy. Wśród zawodów medycznych znajdziemy nie tylko lekarzy, ratowników medycznych, radiologów, ale też badaczy klinicznych czy administratorów medycznych.

Branże kreatywne

Ścieżka kariery zawodowej w branży kreatywnej nigdy nie jest jasno określona. Branża kreatywna obejmuje szeroki wybór stanowisk, wśród których znajdziemy projektowanie, marketing, pisanie, fotografię, komponowanie muzyki czy malarstwo. Osoby pracujące w branży kreatywnej często posiadają szeroki wachlarz umiejętności, który umożliwia spełnianie się na wielu polach zawodowych.

iSpring LMS
Znajdź właściwą ścieżkę kariery zawodowej dzięki iSpring LMS
Wypróbuj za darmo