Jak promować szkolenia

Przygotowanie szkolenia już samo w sobie jest czasochłonnym i wymagającym zadaniem. Dlatego, gdy kurs jest gotowy, twórcy nie mają zazwyczaj ochoty na dalszą pracę. Wiedzą w końcu, że przygotowali wartościowe materiały, a ich szkolenie jest warte uwagi. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Nawet najlepsze szkolenie nie osiągnie pełnego potencjału, jeśli ludzie nie będą nim zainteresowani. Albo nie będą wiedzieli o jego istnieniu. Taki sam wysiłek, jaki włożono w stworzenie szkolenia, musi też zostać włożony w jego promocję, jeśli chcemy, aby został doceniony. Oto kilka wskazówek, jak promować szkolenia, aby dotarły do jak największej liczby odbiorców.

iSpring Learn LMS

iSpring Learn: odkryj, jak skutecznie promować szkolenia online.

Darmowy okres próbny Dowiedz się więcej

Dlaczego promowanie szkoleń jest niezbędne w erze cyfrowej nauki

Jakość szkolenia nie ma żadnego znaczenia, jeśli potencjalni uczniowie nie wiedzą, że istnieje. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że niższej jakości szkolenie może odnieść większy sukces, jeśli tylko zostanie odpowiednio wypromowane. Fenomen ten można już zauważyć na TikToku, gdzie np. wybrane książki cieszą się ogromną popularnością, mimo że daleko im do bycie dziełami literackimi. Sukces jest napędzany promocją, a nie jakością.

Czekanie aż odbiorcy sami odkryją kurs, jest kiepską strategią, ponieważ jest całkowicie uzależnione od determinacji uczniów. A uczniom niekoniecznie zależy na znalezieniu najlepszego kursu. Często wybierają szkolenia, które są w stanie łatwo znaleźć lub wyglądają na ciekawe. W końcu nie wszystkie osoby, które biorą udział w szkoleniach, robią to z własnej woli. Często jest to wymóg ze strony pracodawcy lub instytucji edukacyjnej. W takim przypadku odbiorcy mogą skupiać się na dostępności. Dlatego niskie zainteresowanie kursami e-learningowymi zazwyczaj związane jest ze słabą promocją. Im częściej potencjalni uczniowie będą widzieć szkolenie lub im bardziej przykuwające uwagę będą reklamy, tym chętniej po nie sięgną. Prawidłowo poprowadzona kampania nie tylko skutecznie wypromuje e-learning, ale też udowodni, że jest on wartościowy i nie zmarnuje cennego czasu odbiorcy. Przemyślana promocja szkolenia sprawi również, że dotrze ono do bardziej zmotywowanych uczniów, co z kolei przełoży się na wyższy czynnik ukończenia.

Zacznij od zrozumienia swoich odbiorców

Na etapie tworzenia szkolenia myślisz, a przynajmniej powinieneś, głównie o jego odbiorcach. W końcu to oni będą ostatecznie oceniać jakość kursu. W związku z tym musisz wiedzieć, jakie są ich potrzeby, które informacje uznają za najważniejsze, w jaki sposób utrzymać ich uwagę… Tę samą logikę należy zastosować w przypadku promowania szkoleń.

Zasadniczo, odbiorców można podzielić na dwie grupy: odbiorców wewnętrznych i zewnętrznych. Odbiorcy wewnętrzni to pracownicy firmy, a zewnętrzni – klienci, partnerzy i wszystkie inne osoby, które nie są zatrudniane przez twórcę. Zatrzymajmy się na chwilę przy odbiorcach wewnętrznych, którzy nie płacą za szkolenie i nie wybierają, w jakich kursach biorą udział. Po co więc je promować? W tym przypadku chodzi głównie o zainteresowanie pracowników e-learningiem i przekonanie ich, że jego ukończenie przyniesie im realne korzyści.

Z tego względu istotną częścią promowania szkoleń jest stworzenie persony. Persona stanowi fikcyjną reprezentację typowego (lub idealnego) odbiorcy szkolenia. Jej głównym celem jest pomoc w zrozumieniu potrzeb i oczekiwań prawdziwych uczniów. W celu stworzenia persony należy zebrać badania, dane statystyczne i informacje demograficzne docelowej grupy odbiorców. Twórcom e-learningu często wydaje się, że doskonale znają swoich odbiorców. Zwłaszcza gdy mowa o odbiorcach wewnętrznych. Tymczasem rezygnacja z persony może przekreślić szanse szkolenia na sukces. Do przygotowania persony przydadzą się między innymi informacje o obecnych klientach oraz o użytkownikach strony (jeśli istnieje). Z tym drugim pomoże nam na przykład bezpłatne narzędzie Google Analytics.

Wreszcie, należy dostosować przekaz do różnych ról, celów oraz preferencji przyszłych uczniów. W końcu to, co sprawdzi się w przypadku pokolenia Z, prawdopodobnie zniechęci do siebie pokolenie X.

Twórz treści, które przyciągają uwagę

Brzmi prosto, prawda? Niestety tak jest tylko w teorii. Nie ma jednego rozwiązania, które uczyni treści interesującymi dla wszystkich. Co więcej, odbiorcy często są bardziej zainteresowani tym, co mogą zyskać dzięki szkoleniu, a nie samą wiedzą, którą zdobędą. Przekazywanie nowych informacji oraz rozwój umiejętności wpisują się w definicję szkolenia i są oczywistym jego elementem. A odbiorcy oczekują dodatkowych korzyści. Jak więc wykorzystać to w promowaniu szkoleń?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę przyszłych kursantów na nowe możliwości, które staną się dostępne po ukończeniu szkolenia. Wskazać konkretne stanowiska, o które łatwiej będzie się ubiegać lub ścieżki rozwoju kariery, które staną się dostępne. Zasugerować, że nowe umiejętności nierozerwalnie wiążą się z większą szansą na podwyżkę. Oczywiście reklamy każdego e-learningu należy dostosować do jego indywidualnej treści.

Innym sposobem na uczynienie szkoleń atrakcyjnymi dla odbiorców jest zastosowanie stosunkowo uniwersalnych komponentów, które urozmaicą nawet najnudniejszy materiał. Wśród nich znajdziemy quizy, których celem jest wzmacnianie wiedzy oraz ponowne skierowanie uwagi uczniów na kurs.

Jak promować szkolenia: interaktywne oceny

Interaktywne zadania i grywalizacja również pełnią tę funkcję, jednocześnie wprowadzając do szkolenia nieco rozrywki.

Jak promować szkolenia: interaktywne zadania

Wykorzystanie rankingów, odznak i innych elementów, które kojarzą się z grami, powinno skutecznie uatrakcyjnić e-learning. Zachęci również kursantów do kontynuowania nauki, ponieważ będą chcieli wiedzieć, co jeszcze na nich czeka. Może się wydawać, że przygotowanie takiego szkolenia będzie czasochłonne i trudne. Można tego uniknąć poprzez wybór odpowiednich narzędzi – wszystkie te funkcje można na przykład znaleźć w rozwiązaniu iSpring Suite.

Odkryj kursy stworzone przez nowicjuszy przy użyciu iSpring Suite

Przyjazny interfejs umożliwia błyskawiczne tworzenie szkoleń od podstaw, a 14-dniowy okres próbny pozwala dokładnie zapoznać się z programem. Gdy elementy znajdą się już w e-learningu, rolą kampanii promocyjnej jest upewnienie się, że odbiorcy się o nich dowiedzą. Można to zrobić poprzez publikację krótkich filmików promocyjnych, a nawet poprzez udostępnianie przykładowych lekcji lub ich fragmentów. Dają one wgląd w prawdziwe szkolenie, dzięki czemu odbiorcy mogą się przekonać, czy spełni ono ich oczekiwania.

Nie zapomnij o mierzeniu wyników i optymalizacji

Stworzenie idealnej strategii promocji już przy pierwszej próbie jest mało prawdopodobne, chyba że jest się marketingowym geniuszem. Większość twórców szkoleń musi polegać na dwóch rzeczach: mierzeniu wyników oraz ciągłej optymalizacji.

Kluczowymi wskaźnikami, które należy stale monitorować, są wskaźniki rejestracji, ukończenia szkolenia oraz satysfakcji kursantów. Wskaźnik rejestracji to liczba osób, które zapisały się na kurs. W tym przypadku głównym celem jest sprawdzenie, czy liczba rejestracji rośnie, pozostaje na tym samym poziomie, czy też spada. Tendencja spadkowa wskazuje na to, że kampania promocyjna zawodzi i wymaga zmian.

Jeśli chodzi o wskaźnik ukończenia, to przekazuje on informację o tym, ilu kursantów dotarło do końca szkolenia, a ilu zrezygnowało. Daje to dobry pogląd na to, czy szkolenie jest w stanie utrzymać zainteresowanie uczniów i czy jego poziom jest dopasowany do ich potrzeb. Niski wskaźnik ukończenia może świadczyć o tym, że uczniowie byli znudzeni, szkolenie było zbyt proste lub przeciwnie, zbyt skomplikowane. Jak jednak dowiedzieć się, która odpowiedź jest właściwa? Tu właśnie pojawia się przestrzeń na badanie satysfakcji uczestników kursu. Badanie satysfakcji przyjmuje zazwyczaj postać krótkich ankiet, które odbiorcy wypełniają w trakcie kursu, a także po jego ukończeniu. W kontekście promocji największą wartość mają ankiety prowadzone w trakcie szkolenia, aby na bieżąco wprowadzać zmiany i ulepszać doświadczenia uczniów.

Samodzielne zbieranie danych jest możliwe, ale wydaje się zbędne, gdy rynek jest pełen programów, które mogą to zrobić szybciej i dokładniej. Wybór odpowiedniego programu zautomatyzuje i przyspieszy optymalizację kursu. Jednym z popularnych rozwiązań jest iSpring Learn, który zbiera informacje i samodzielnie tworzy raporty, które następnie można wykorzystać do modyfikacji szkoleń. Pomaga również zarządzać samymi szkoleniami, o czym można się przekonać podczas okresu próbnego.

Jak promować szkolenia: szczegółowe raporty

Ostatnią metodą, której wprowadzenie warto rozważyć, jest test A/B. Ta metoda badawcza polega na porównaniu dwóch wersji produktu, A i B. W tym przypadku produktem będzie strategia promocji. Powinny powstać dwie wersje tematów, elementów wizualnych czy wiadomości, które trafią do odbiorców, a ich wyniki będą monitorowane. Ważne jest, aby pamiętać, że za każdym razem można badać tylko jedną zmienną. W ten sposób można upewnić się, że wybrany został możliwie najlepszy wariant. Wbrew temu, co może się wydawać, samo stworzenie testu A/B nie wymaga dużego wysiłku, ale zbieranie danych może być czasochłonne.

Wszystkie informacje uzyskane poprzez monitorowanie wskaźników i przeprowadzanie testów należy wykorzystać do ulepszania promocji. Zamiast polegać na intuicji, strategia promocji powinna opierać się na twardych danych, które zapewnią szkoleniom sukces.

Jak promować szkolenia: wnioski

Promowanie szkoleń może wydawać się przytłaczające na początku. Zwłaszcza jeśli nie ma dedykowanego zespołu, który będzie za nie odpowiedzialny. Jednak reklamowanie szkoleń zawsze powinno być uznawane za integralną część procesu twórczego. O ile szkolenie nie jest przygotowywane na zamówienie, sam twórca musi zadbać o to, aby kurs dotarł do właściwych odbiorców. Dlatego zrozumienie odbiorców leży u podstaw skutecznej promocji – należy dowiedzieć się, czego chcą kursanci, a potem im to zaoferować.

Drugim ważnym, wielowarstwowym elementem jest stałe monitorowanie i aktualizowanie materiałów promocyjnych. Internetowe kampanie promocyjne mają tę przewagę nad tradycyjnymi reklamami, że można je dostosowywać w czasie rzeczywistym. Dużym wsparciem w tym procesie będą narzędzia, które usprawnią zbieranie i analizę danych. A jeśli dodatkowo narzędzie będzie wszechstronne, jak iSpring Learn, ułatwi również samo tworzenie i zarządzanie e-learningiem. Skorzystaj z darmowego 30‑dniowego okresu próbnego iSpring Learn.

Krótka odpowiedź na pytanie, jak promować szkolenia, brzmi: na każdym etapie tworzenia i reklamowania kursu należy myśleć o odbiorcach. Jednak droga, która prowadzi do zrozumienia odbiorców, potrafi być zawiła, więc warto skorzystać ze wsparcia nowoczesnych technologii.

iSpring Learn
Jak promować szkolenia z pomocą iSpring Learn
Wypróbuj za darmo